5 myter om webtekst, du ikke skal tro på.

Skrevet af Louise Lamberth fra Tekstfokus.

Gode søgemaskineoptimerede webtekster kan hjælpe dig med at sælge mere, samtidig med at hjemmesiden stiger på Google.
Jeg har været tekstforfatter siden 2009 – og jeg har løst over tusind tekstopgaver. Her kan du læse de 5 myter om webtekst, du ikke skal tro på.

Myte 1: ”En hjemmeside med én side er nok for mig”

Det passer ikke! En ”visitkortside” med én side om din virksomhed er ikke nok i dag.
Det skal forstås sådan: Din visitkorthjemmeside kan sagtens præsentere dig flot. Men den skaffer dig sjældent kunder, du ikke kender i forvejen.

Hvis din hjemmeside skal skaffe dig nye kunder, skal den have flere sider. Din hjemmeside skal nemlig have en forside – en om os-side – og en side om hvert vigtigt produkt eller hver ydelse.  

Desuden skal din hjemmeside allerhelst også have en god og søgemaskineoptimeret blog. Det kan altså godt betale sig at investere i gode seo-tekster, som sælger dig år efter år.

Desuden vil jeg anbefale dig at få et nyhedsbrev med en velkomstserie mails, som automatisk sendes til alle læsere. Så markedsfører du dig hele tiden – uden at skrive hele tiden!

Webtekst

Myte 2: ”Hvis teksterne er gode, stiger hjemmesiden på Google. SEO betyder ikke noget”

Forkert!

Det er rigtigt, at brugeroplevelsen betyder meget for, om din hjemmeside stiger på Google. For Google registrerer, om læserne hurtigt klikker væk – eller om de er glade for hjemmesiden.
Men SEO er alligevel vigtigt.

Derfor skal teksterne optimeres rigtigt med velvalgte søgeord.
Som tekstforfatter bruger jeg et program til at undersøge, hvor mange søgninger der er på ordene. Jeg kan også undersøge, hvor stærk konkurrencen på ordene er.

Myte 3: ”Jeg behøver ikke ret meget tekst. Folk gider ikke læse så meget”

Også forkert!
Selvom folk ikke læser alt, så er webtekster meget vigtige.
For du kan nemlig ikke forvente, at folk ringer for at få svar på deres spørgsmål om det, du sælger.

De tider er forbi, nu hvor Google har afløst den gule telefonbog!

Folk forventer at finde svar på deres spørgsmål på din professionelle hjemmeside.

Så hvis din hjemmeside ikke svarer på spørgsmålene, hopper de videre til din konkurrent.

Du kan bruge din blog til at besvare alle de spørgsmål, dine kunder stiller dig, og de spørgsmål, folk googler.

Når du bestiller blogindlæg, spørger jeg dig, hvilke spørgsmål dine kunder stiller.

Desuden bruger jeg et program til at undersøge, hvilke spørgsmål der googles om det, du sælger.
Hvert spørgsmål kan jeg derefter besvare med et blogindlæg.

Dermed får folk svar på de spørgsmål, de stiller sig selv, når de overvejer, om de vil købe noget af dig. Det sikrer dig samtidig den bedste chance for at stige på Google!

Myte 4: ”Jeg har ikke brug for tekst på forsiden. Kun et stort billede”

Ikke helt rigtigt, synes jeg!

Som tekstforfatter vil jeg altid anbefale dig at have en god lang SEO-tekst på forsiden.
For hvis du ikke vil have tekst på forsiden, er det sværere for din hjemmeside at stige på Google.

Men det er ikke umuligt!

Så hvis det er meget vigtigt for dig at undgå tekst på forsiden, vil jeg foreslå dig at optimere billeder og logo til søgeord.

Desuden vil jeg bygge links til forsiden fra de andre sider. Jeg vil bruge de søgeord som linktekst, som din forside skal stige på.

Myte 5: ”Gode seo-tekster er nok. Jeg behøver ikke links til hjemmesiden”

Det er forkert. Du skal også have links for at stige på Google!
Men heldigvis behøver du ikke særlig mange stærke links, hvis du gerne vil op på Google på en lokal søgning.
Faktisk kan 5-10 stærke links ofte få din hjemmeside til at stige mange pladser på en lokal søgning, når teksterne er optimeret til Google.

Læs også:

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan til små og mellemstore virksomheder. [Trin for trin guide]. En markedsføringsplan er et helt nødvendigt redskab til at få bedre struktur på din virksomheds

Læs mere »

Er du også i tvivl om hvordan du markedsfører dig i en svær tid?

Book en gratis afklarende samtale og hør hvordan jeg kan hjælpe dig med, at komme i kontakt med dine potentielle kunder.