Professionel hjemmeside

En professionel hjemmeside skal sælge dig og din forretning, mens du driver din virksomhed.

Forestil dig, at du har en fysisk butik, og at der hver dag kommer 50 kunder ind og besøger dig, fordi du har lige netop det, de står og mangler. Det eneste problem er, at du ikke rigtigt sælger dem noget, og at det ender med, at de går over til en af dine kollegaer/konkurrenter i stedet.

Hvorfor nu det tænker du? Hvad er det, som går galt, og hvorfor handler de ikke hos mig? Du ved, at du har de rigtige varer, og dine ydelser er de bedste, som kan fås i dit lokalområde. Så hvorfor?

Ovenstående eksempel kan du føre over til dit website. For sælger dit website godt, skaffer det dig kundeleads, eller har du blot besøgende, som aldrig rigtigt ender med at blive dine kunder? Det er her, at du kan se den store forskel på metervaren og en professionel hjemmeside.

Professionel hjemmeside

Din hjemmeside har en vigtig rolle, som du ikke må undervurdere.

Den tid hvor en hjemmeside var et visitkort, hvor man kunne finde de mest nødvendige oplysninger, for så senere hen måske at besøge din fysiske butik eller kontakte dig via telefon, den tid er for længst forbi. I dag møder mange af dine potentielle kunder dig for allerførste gang, når de besøger din hjemmeside. Derfor skal den død og pine efterlade et godt indtryk, og få dine besøgende til at blive dine kunder.

FAQ: Spørgsmål om professionel hjemmeside.

Markedet for hjemmesider er en jungle, som kan være svær at navigere rundt i. Der udbydes hjemmesider lavet i WordPress fra kr. 1495,- til kr. 30.000+, og faktisk, hvis du har mod på det, kan du selv lave en hjemmeside helt gratis. Men hvad koster en professionel hjemmeside? Ud fra mit kendskab, er der nødvendigvis ikke altid en sammenhæng imellem pris og den faktiske værdi, du får. Den dyreste løsning er bestemt ikke altid den bedste, og omvendt kan man sige, at den helt billige umuligt kan have alle de elementer med, som vi gerne vil have.

Ja, alle kan lave deres egen hjemmeside. Det kræver lidt tid til at sætte sig ind i, hvordan man arbejder med f.eks. WordPress. Men det er ikke svært, og der findes i dag færdige skabeloner, hvor man stort set kun selv skal udfylde med logo, tekst og billeder. Men derfra og så til at kalde det en velfungerende professionel hjemmeside, der er der nok alligevel et godt stykke vej.

Ja, det kan du godt. Det, du skal sørge for, er at opdatere plugins, temaer og WordPress. Det er også nemt hvis du selv vil lave ændringer. WordPress er et meget brugervenligt system at arbejde med.

En professionel hjemmeside skaffer dig kundeleads.

Desværre ser jeg stadig mange hjemmesider, der kun er ”et rigtigt flot visitkort”. Der er gjort en masse ud af et design, men webdesigneren overser, at din hjemmesides vigtigste funktion er at skaffe dig kunder og ikke bare se godt ud.

Måske fordi selve designet er den nemmeste del, og at SEO og konverteringsoptimeringen er det der er sværest og ofte tager længst tid. Mange hjemmesideløsninger er ikke hele løsninger, hvor der fokuseres på det, der er vigtigst for dig, nemlig at skaffe dig kunder i din butik. Et webdesign, der ser godt og lækkert ud, er nemt at sælge til en meget billig penge. Mange gange fordi det blot er en skabelon, hvor du selv skal komme med tekst og billeder mv. En sådan løsning bliver aldrig rigtig god, og du vil med tiden indse, at udseende ikke altid er nok. Der skal noget seriøst indhold til også.

Professionel hjemmeside

Professionel hjemmeside design: Få en webdesigner med på banen, der tænker i hele løsninger.

Som du sikkert godt kan læse lidt mellem linjerne, er jeg ikke fortaler for hurtige løsninger og smarte sælgere, der i sidste ende ikke vil dig det allerbedste, men blot vil sælge en vare, som de får løn for. Du skal have fat i en seriøs freelancer eller et webbureau, der ved, hvad de gør, har tid til dig, og ikke vil sælge dig noget, som ikke passer 100% til din virksomhed eller en løsning, der ganske enkelt er for dårlig.

Mit råd til dig er at gå efter den hele løsning, der hvor din hjemmeside kommer til at spille den vigtige rolle i din markedsføring, som den alle dage skal. Det vil sige, at der ud over design også skal implementeres lokal SEO, brugervenlighed og konverteringsoptimering. Og ikke at forglemme at din hjemmeside skal spille godt sammen med din Google Ads, Facebook og din øvrige markedsføring.

Jeg knokler hver dag hårdt og gør mit absolut bedste for at opnå dette i mit daglige arbejde med mine kunder, og der er også rigtigt mange dygtige folk derude, der kan deres kram. Men også mange flere, der vil sælge dig noget, der ganske enkelt ikke er godt nok, og hvor fokus ikke er på dig, men på let tjente penge. Så pas lidt på derude.

7 tips til en supersælgende professionel hjemmeside.

Tips nr. 1: Brugervenlighed på dit website - Hav stor fokus på dine besøgenes oplevelse.

Det er ingen hemmelighed, at en god brugeroplevelse på et website er en vigtig nøgle til din succes.  Du har sikkert mange gange før været inde på hjemmesider for hurtigt at forlade dem igen pga. af mange forskellige ting. Både du og jeg er utålmodige, og vores adfærd på nettet gør, at vores lunte er meget kort, når det kommer til vores tålmodighed over for de hjemmesider, vi besøger.

  • Hav bl.a. fokus på følgende, når vi snakker brugervenlighed:
  • Din hjemmeside skal være hurtig.
  • Det første indtryk skal være indbydende og overskueligt.
  • Din hjemmeside skal give de svar, man søger efter.
  • Der skal være en navigation, der gør det nemt og hurtigt at finde rundt på din side og finde det, man søger efter.
  • Tal til din besøgende i øjenhøjde og i et sprog, som denne forstår. Når du kender din målgruppe rigtig godt, er dette meget nemmere.

Tips nr. 2: Pas på med kun at vælge lækkert webdesign.

Endnu en gang. Vælg en webdesigner der også har en grundlæggende viden inden for SEO, brugervenlighed og konverteringsoptimering. Fordi der står webdesigner på ens visitkort, er det ikke ensbetydende med, at man kan lave en professionel hjemmeside. Som sagt er udseende ikke det hele, der skal meget mere til.

Tips nr. 3: Gør dit forarbejde godt og grundigt.

Kend din målgruppe helt ned til den mindste detalje. Med det mener jeg, at jo bedre du kender den person, du faktisk gerne vil have til at besøge din hjemmeside, jo bedre kan du lave indhold, der lige netop er lavet/skrevet til denne person.

I hvilket geografisk område befinder dine potentielle kunder sig. Nu er vi ovre og snakke SEO eller søgemaskineoptimering. For er du f.eks. tømrer i Ringe og din målgruppe er personer, der er bosiddende i Ringe, skal din hjemmeside poppe op, når der Googles f.eks. ”tømrer Ringe” eller ”tømrermester Ringe”.

Så tag din webdesigner med på råd her og bliv rigtig skarp på din målgruppe, sådan at din nye hjemmeside bliver lavet til dine potentielle kunder. En anden god viden er naturligvis også et kendskab til dine konkurrenter, sådan at din nye hjemmeside lige bliver en tand bedre end deres. Bruger I lidt tid på din målgruppe og konkurrenter, så vil du opleve meget bedre resultater.

Tips nr. 4: Brug ikke penge på betalt trafik til en dårligt optimeret hjemmeside.

Har du nogensinde brugt penge på Google Ads og ikke følt, at du har fået noget som helt ud af det. Eller kørt Facebook annoncer, der ikke har givet dig noget som helst andet end lommesmerter. Ofte er det sådan, at det er Google og Facebook, der får skylden for de manglende resultater, og at de i hvert fald ikke passer ind i din markedsføring.

Jeg vil komme med den påstand, at det lige så ofte er din hjemmeside, der ikke er i stand til at gøre trafikken fra Google og Facebook til betalende kunder hos dig. Hvis det ellers er de rigtige besøgende, du får ind på din hjemmeside fra de 2 giganter, så er det altså din hjemmeside, der mange gange fejler og ikke gør sit arbejde godt nok.

For i sidste ende er det din hjemmeside, der skal overbevise den besøgende, og tage denne til det næste skridt på kunderejsen. Så mit råd er her at glemme alt om betalt trafik, hvis du har en dårligt optimeret hjemmeside, der ikke kan konvertere de besøgende om til kunder. Det kan ganske enkelt ikke betale sig. Brug hellere dine penge på en optimeret professionel hjemmeside. Så kan du bagefter begynde med Google Ads og Facebook annoncer.

Tips nr. 5: Konverteringsoptimering: Gør dine besøgende til kunder.

Hvad er værst, en hjemmeside uden besøgende, eller en hjemmeside med mange besøgende, men hvor ingen eller ganske få ender med at bliver kunder hos dig?

Det er meget vigtigt, at din hjemmeside er optimeret med henblik på kundeleads fra dine besøgende. Husk, at din hjemmesides vigtigste funktion er at få overbevist de besøgende om, at de skal tage en eller anden form for kontakt til dig. Så inden du går i gang med at lave din hjemmeside, skal du sætte nogle klare mål for hvilke konverteringer = handlinger, du gerne vil have, dine besøgende skal foretage sig.

Tro det eller ej, så er konverteringsoptimeringen der, hvor du kan gøre forskellen. Det er her, du høster værdien af alt din gode trafik, du får fra Facebook, Google Ads og organisk trafik mv.

Herunder finder du forslag til, hvordan du kan gøre dette:

  • Et tydeligt ”call to aktion” på dine landingssider. Det kan være en knap med en tydelig og klar opfordring til en handling.
  • En kontaktformular som nemt og hurtigt kan udfyldes
  • En Chatbot hvor dine besøgende nemt kan, ja chatte, med dig.
  • Opfordring til at ringe direkte fra mobilenheder.
  • Tilmelding til et nyhedsbrev.
  • Synes godt om din Facebookside.
  • Foretage et køb i din webshop.

Tips nr. 6: Lokal SEO - Få dine potentielle kunder til at besøge din hjemmeside, uden at det koster dig penge.

På en skala fra 1 til 10, hvor vigtigt er det så, at få besøgende ind på din hjemmeside? Det er nok meget tæt på at være en klar 10ér ikke? Forestil dig, at du har en fysisk forretning, der er gemt væk omme bagerst i en baggård, hvor der absolut ikke er nogen, der kan finde den. Du kan have den fedeste forretning og være den dygtigste til dit fag. Men ingen, eller meget få finder frem til dig.

Det samme gælder, hvis det er din hjemmeside, der er godt gemt af vejen på side (2) 3 eller 4 på Google. Her kan du være næsten 100% sikker på, at ingen finder dig.

Når jeg arbejder med søgemaskineoptimering på en hjemmeside, starter arbejdet, inden vi går i gang med design og opbygning af selve hjemmesiden. For vi skal finde frem til, hvem der er dine potentielle kunder, altså dem, du gerne vil have til at besøge din hjemmeside. Hvor bor de, og hvad søger de efter, når de er på jagt efter det, du er god til.

Jeg bruger et dansk værktøj, der hedder Storybase, som kan fortælle meget præcist, hvad din målgruppe søger efter. Når vi har fundet ud af det, tilpasser vi vores arbejde med bl.a. tekster og billeder, sådan at Google kan se, at dit website er relevant over for din målgruppe, når denne søger på nettet. Det er ingen hemmelighed, at denne del ikke fylder meget hos nogle webdesignere, og at det er noget, som mange gange skal tilkøbes bagefter, ude i byen hos f.eks. et seo-bureau. Og det er helt hen i vejret, da denne del skal tænkes ind fra starten af.

Vær relevant over for din målgruppe.

Hvis du mestrer den kunst at være relevant over for din målgruppe, så vil Google oftest belønne dig med at være synlig på den magiske side 1, der hvor du får klikkene. Med det mener jeg, at din hjemmeside skal indeholde de svar, som der søges efter, og dine svar skal være mindst lige så gode som dem, der ligger i top5 på Google og gerne lidt bedre.

Google er interesseret i at sende trafik ind på sider, der rent faktisk giver værdi og er relevant for den, der søger. Så kan du få dine besøgende til at bruge tid på dit website, så vil Google belønne dig. Der er mange andre vigtige aspekter inden for SEO, som vi kan komme ind på i en anden anledning.

Tips nr. 7: SEOtekster: Mange ord gør en hjemmeside grim.

Mange webdesignere bryder sig ikke om mange ord på en hjemmeside. Det er meget nemmere at bygge en flot og stilfuld side op med få ord. Problemet ligger bare i, at tynde sider med f.eks. under 300 ord sjældent bliver synlige på Google, da de opfattes som sider med tyndt indhold. Og tyndt indhold kommer sjældent til at rangere højt.

Kunsten ligger derfor i at gøre de mange ord spiselige og indbydende. Det kan du gøre ved at f.eks. at opdele en  webtekst i mindre afsnit sammen med billeder, infografik mv., så den bliver let læselige. Dine tekster skal også give den besøgende værdi og en god brugeroplevelse, da du har mulighed for at svare på det, han/hun faktisk søger efter.

Med ord kan du skabe tryghed og loyalitet ved at være den, der har svaret og kan svare på en faglig, informativ og tillidsfuld måde. Brug gerne de 700-1000 (eller endnu flere) ord på at fortælle, hvorfor det lige netop er dig, der er den bedste til det, der søges efter. Kan du det, gør du det meget nemmere for en besøgende at tage kontakten til dig og forhåbentligt blive en ny, fremtidig kunde.

Det er dog ingen hemmelighed, at SEOtekster i høj grad er lavet for at fortælle Google, at din side er en, der skal tages seriøst, når der søges efter de søgeord, den enkelte side er optimeret efter. Så udover at vi snakker om brugeroplevelser, er fakta også, at seoteksterne også er skrevet til Google. Og hele søgemaskineoptimeringen er et arbejde udelukkende for at tilfredsstille Google´s algoritmer og sørge for, at din hjemmeside ligger på side 1. Og her er seoteksterne et vigtigt redskab.

Konklusion.

Alt for ofte oplever jeg virksomheder, der har købt hjemmesideløsninger, hvor der ikke har været arbejdet med de helt elementære elementer som f.eks. helt grundlæggende SEO. Og hvor ligger ansvaret for dette, er det dig som kunde, der skal vide, hvad du gerne vil have, eller er det webdesigneren, der skal fortælle og rådgive dig i, hvad der er bedst for dig?

Når det går galt, er det oftest, fordi hjemmesiden er lavet ud fra, hvad du tror er bedst for dig, og hvor du ikke har modtaget den nødvendige rådgivning.

Derfor er det utroligt vigtigt, at du vælger en freelance webdesigner eller et webbureau, der kan tilbyde dig den rette rådgivning om, hvad du har behov for. Hvilke elementer din hjemmeside skal indeholde, sådan at du på den allerbedste måde kommer i kontakt med din målgruppe og gjort denne til de kunder, du skal leve af.

Kunne du tænke dig en helt uforpligtende snak om din nye hjemmeside, er du altid velkommen til at give mig et kald. Det koster dig ikke andet end en god kop kaffe.

Hjælp til markedsføring

Udbuddet af hjælp, sparring og rådgivning inden for online marketing er kæmpestort. Hvordan vælger du rigtigt, og har du i bund og grund behov for ekstern …

Lokal markedsføring

Marketingmedarbejder

Marketing freelance