Markedsføringsplan til små og mellemstore virksomheder.
[Trin for trin guide].
En markedsføringsplan er et helt nødvendigt redskab til at få bedre struktur på din virksomheds markedsføringsaktiviteter. Om din virksomhed er lille eller stor er dette et område, du skal tage seriøst. For i dag er god markedsføring oftest en forudsætning for, at din virksomhed kan få succes. Det er et helt naturligt element i dine bestræbelser på at få solgt dine produkter og ydelser til dine potentielle kunder.
Indholdsfortegnelse
Få lavet en plan over dine markedsføringsaktiviteter
Ved at planlægge og beskrive din marketingindsats nøjagtig, kan det hjælpe dig til at opnå bedre salg. Du har allerede en forretningsplan og en overordnet strategi for din virksomhed. Din markedsføringsplan giver dig mulighed for en bedre, mere effektiv, overskuelig og måske billigere markedsføring. Og ikke mindst ro til at kunne drive din forretning uden at skulle bekymre dig om, om det du gør nu, også er det rigtige.
Få lavet en god handlingsplan, sådan at din virksomhed på bedst mulig måde kommer i kontakt med din målgruppe. Så er chancen for at du får succes med dine markedsføringsaktiviteter, dit salg og ikke mindst med dit liv som selvstændig alt andet lige større. Hvis du ikke gør dette stykke arbejde, er det helt sikkert, at dine konkurrenter gør det.
3 grunde til at din virksomhed skal have en markedsføringsplan.
- Brug lidt tid på strategi og planlægning og undgå at markedsføre dig i øst og vest. Markedsføring med hovedet under armen bliver oftest en dyr omgang med dårlige resultater. Du skal undgå hovsaløsninger.
- Når du samler alle dine markedsføringsaktiviteter i en effektiv plan, kan det sikre dig bedre resultater og billigere markedsføring.
- Få aktiviteterne sat i system og få lavet et digitalt årshjul. På den måde får du et godt overblik over dine marketingkanaler, kampagner og andre markedsføringsaktiviteter. Jo bedre du mestrer denne disciplin, jo bedre vil du stå over for dine konkurrenter.
Jeg har arbejdet med markedsføring i 14 år og har oplevet både rigtige gode men også dårlige eller slet ikke eksisterende markedsføringsplaner. Vær seriøs omkring din virksomheds markedsføring og stil krav til dig selv, dit marketingbureau eller marketing konsulent.
I dette blogindlæg får du mine bedste råd, sådan at du kan komme rigtigt godt i gang med din markedsføringsplan.
Hvad indeholder en markedsføringsplan?
Dit produkt.
Du kender helt sikkert allerede dit produkt (eller dine ydelser) rigtigt godt. Men ved du også, hvad det er, der gør dit produkt unikt? Du har sikkert hørt USP som lidt oversat betyder noget hen ad “hvad der gør dine produkter unikke i forhold til dine konkurrenter”.
Det spørgsmål er ikke kun vigtigt i forbindelse med din markedsføringsindsats, men også når du skal ud og sælge dit produkt. Hvis du ikke kender f.eks. de 3 bedste grunde til, at din målgruppe skal købe af dig, ja så har du et problem. Dine kunder vil komme med indvendinger, og hvis du er usikker på fordelene ved og værdien af dit produkt, vil dine kunder helt sikkert også være det.
Din målgruppe.
At kende din målgruppe er meget vigtigt og især inden for digital marketing. Forestil dig, at du skal have skrevet nye tekster til din hjemmeside uden at vide, hvem du skriver til. Det er som at skrive et brev til en person, du ikke kender. Det bliver aldrig rigtigt godt. Eller hvis du skal lave en Facebook kampagne og ikke ved, hvem du skal målrette dine kampagner og annoncer mod. Du skal være skarp her og bruge noget tid på at definere meget præcist, hvem din målgruppe er.
Prøv at tage skridtet videre og lav en persona på din ønskekunde. Brug både geografi, demografi og prøv også at give din persona nogle værdier, købsadfærd og interesser. Du vil opdage, at din kommunikation med dine kunder bliver meget lettere, når du gør det på den måde. Du vil kunne kommunikere med dine kunder på en mere troværdig og tillidsskabende måde, hvis du kender dem godt.
Dine konkurrenter.
Om man vil det eller ej, er din virksomhed hver dag i konkurrence, hver gang en potentiel kunde skal vælge en virksomhed at handle med. Hvordan er din positionering i forhold til dine konkurrenter, og kender du dine konkurrenters svage og stærke sider. For at det er dig, der skal løbe af med et salg, er det vigtig viden at have.
Du skal ganske enkelt forsøge at gøre det endnu bedre end dine konkurrenter. Være mere relevant, troværdig og interessant over for dine potentielle kunder. Det at iagttage hvad andre gør, kan være en god hjælp, når du skal lave din egen markedsføringsplan. Nu må du ikke stjæle eller kopiere, men du kan godt finde god inspiration hos andre virksomheder i din branche.
Du kan også lave en swot analyse for på den måde at finde frem til dine stærke og svage sider i forhold til dine konkurrenter.
Hvilke medier skal du bruge?
Når du skal vælge, hvilke kanaler du skal bruge til dine markedsføringsaktiviteter, er der flere ting, du skal have med i dine overvejelser. Du skal naturligvis markedsføre dig der, hvor din målgruppe er. Tænk både i offline og online medier og hav hele tiden din persona med, når du vurderer det enkelte medie. Prisen er også en væsentlig faktor særligt i forhold til, hvis du har et mindre budget. Ofte vil det være en god ide at få hjælp udefra til denne del, da man let kan komme til at tro noget, uden at det nødvendigvis er rigtigt.
Tjekliste over mulige medier:
- Din hjemmeside eller webshop.
- Facebook.
- Andre sociale medier.
- Google Ads.
- E-mail marketing.
- Ugeaviser og dagblade.
- Tryksager.
- Radioreklame.
- Messer.
- og?
Lav et budget.
Hvor stort et marketingbudget skal din virksomhed have? Det kan være et svært spørgsmål at svare på, da det kommer an på flere ting. Dit faktiske behov for nye kunder, konkurrencen på det marked, du befinder dig på. Din positionering i forhold til dine konkurrenter. Få evt. hjælp af en fagmand, der kan guide dig igennem her.
Opsæt dine mål.
En fordel ved digital markedsføring er, at dine resultater mange gange er målbare. Er dit mål en forøgelse af kundeleads på din hjemmeside i form af udfyldte kontaktformularer, opkald fra mobiltelefoner eller sendte e-mails. Ja, så kan du nemt se disse resultater i f.eks. Google Analytisc.
Eksempler på mål:
- Større salg/omsætning i din webshop.
- Flere fysiske kunder i din forretning eller virksomhed.
- Flere kundeleads på din hjemmeside.
- Flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.
- og?
Planlægning af dine markedsføringsaktiviteter.
Der kan være mange ting at holde styr på, når du skal have samlet sammen på din markedsføring. Et digitalt årshjul giver dig et rigtigt godt overblik, hvor du nemt kan holde styr på hele din markedsføringsplan. Her undgår du at miste overblikket over dine marketingkanaler, kampagner, udgivelser, deadlines, tidsplaner, annoncer mv.
Jeg kan anbefale, at du tager et kig på Plandisc, som jeg selv bruger til alle mine kunder.
Elementer du med fordel kan have med i et digitalt årshjul:
- Facebook kampagner og organiske opslag.
- Google Ads annoncering.
- Udgivelser af nyt content (indhold) til din hjemmeside/blog/Facebook/LinkedIn.
- Trykte medier, radioreklamer.
- Årstidsbestemte kampagner.
- og meget meget mere.
Eksekvering og opfølgning.
Når du har gjort dit forarbejde godt, bliver denne del meget nemmere. Med hjælp fra dit digitale årshjul er det nemt for dig at overskue de ting, du skal lave. Hvis du mangler lidt kompetencer, er det en god ide at hyre et bureau ind eller få hjælp af en freelancer. Det er vigtigt, at tingene bliver gjort korrekt, for at du får det bedste resultat. På den måde øger du dine chancer for at få succes med din markedsføring.
Når du arbejder med din digitale markedsføring, kan du bruge Google Analytisc til at overvåge, hvordan det går. Når du dine mål i form af f.eks. leads og salg. Hold også gerne er årligt strategimøde sammen med f.eks. dit marketingbureau. På den måde kan I evaluere og hele tiden gøre din markedsføringsplan endnu mere effektiv.
Skal jeg hjælpe dig med din markedsføringsplan?
Din markedsføring er vigtig for din virksomhed, og det er afgørende, at den bliver så effektiv som overhovedet muligt. Har du en god plan for dine markedsføringsaktiviteter, har du også et rigtigt godt udgangspunkt for, at din markedsføring skal lykkes for dig.
Mit bedste råd til dig er at “keep it simple”, sådan at det bliver nemt og overskueligt for dig. Til sidst skal du huske, at en markedsføringsplan ikke er en statisk størrelse, men en proces der skal tilpasses i hvert fald en gang om året.
Har du brug for hjælp til udarbejdelse af en effektiv markedsføringsplan, er du altid velkommen til at give mig et kald. Jeg kan hjælpe dig med at få overblikket tilbage og give dig gode forudsætninger for, at din virksomhed får succes med markedsføringen.