6 marketingtips til dig der skal starte egen virksomhed.

Jeg kan godt huske, hvordan det var. Eller hvordan det stadigt er, når der er nye ting, der skal læres eller tages stilling til, og du ikke har en chef eller kollega at spørge til råds. Du har dig selv, Google, YouTube, masser af kaffe og mange sene timer foran din computerskærm. Kender du det, bare en lille smule, at det kan være en lidt uoverskuelig udfordring at skulle starte sin egen virksomhed op. At skulle kaste sig ud som lokal iværksætter med opstart af virksomhed, på jagt efter det, man drømmer om.

Opstart af virksomhed er lig med 1000 opgaver, du skal have styr på.

Faktisk synes jeg ikke, at det er svært at starte en virksomhed på i Danmark. På mange måder får man som iværksætter stor hjælp til at løse mange forskellige opgaver, så som skat og moms blandt andet. Og er du iværksætter i Faaborg-Midtfyn, hvor jeg bor, har du også mulighed for at deltage i et rigtigt godt iværksætterkursus, som jeg klart kan anbefale. Problemet ligger nok mere i, at den samlede mængde af opgaver er meget stor.

Derfor ender det mange gange med, at du bliver nød til at prioritere din tid, dine ressourcer og til sidst og ikke mindst din økonomi. Og her ser jeg desværre virksomhedsejere, der nedprioriterer deres markedsføring til fordel for mere livsnødvendige opgaver.

Jeg kan godt forstå denne tanke, fordi markedsføring kan være en mærkelig og diffus størrelse, som man egentligt helst er foruden. Men omvendt synes jeg også, at det er en skam, at man starter op på en måde, der gør livet lidt sværere for en selv på den lange bane. På en måde starter du op med at være lidt bagud på point, inden du overhovedet kommer i gang.

Iværksætter er noget man enten er eller ikke er. Måske lidt firkantet sat op, men jeg tror, at enten finder man tanken om at blive iværksætter skræmmende eller også ser man det som en helt naturlig del af ens liv. At være iværksætter er en livsstil fyldt med spændende udfordringer, sorger og glæder, når det lykkes for en. Find din egen gode forretningsidé og spring ud som iværksætter. Det er utroligt givende, og man undres nogle gange over, hvor meget man selv kan.

Når du går i gang med opstart af virksomhed, vil du blive fortalt, at du skal have en forretningsplan. Både i forhold til dig selv og din forretningsidé, men også i forhold til, at du måske skal ud og låne penge til din opstart af din forretning. Dog skal du ikke drukne dig selv i overkomplicerede forretningsplaner, der i sidste ende slår alt din kreativitet ihjel. Gør den simpel og overskuelig og oplev, at den hen ad vejen vil ændre sig og tilpasse sig din virksomhed, når du kommer i gang med at forme denne

Der er faktisk rigtigt meget hjælp at finde, når du starter din egen virksomhed op. Ofte har din kommune forskellige iværksætterkurser, hvor du kan få hjælp og komme ind i et godt netværk. Der er også en rigtig god Facebookgruppe, der hedder iværksætter netværk (IVN). Hvis du søger på Google, vil du finde meget nyttig hjælp til både skat, moms, regnskab og mere. God jagt.

Lav en simpel forretningsplan og find det du er god til.

Når du starter din virksomhed op og skal ud og erobre den store verden, altså finde dine kunder, er det klogt at stoppe op og lige tænke sig om. Lav gerne en forretningsplan så du præcist ved, det som du er super god til. Hvad er det, der gør dig til noget særligt. Er du tømrer i Faaborg, og du kun er dig selv, er det mange gange klogt at satse på det helt lokale marked i Faaborg, i stedet for at skulle ud og slås med de store ude på Fyn. I hvert fald når vi snakker markedsføring.

For det er altid svært og meget dyrt for dig at gå ud og få et godt, og ikke mindst kendt navn ude på Fyn. Her er det nemmere at blive verdensmester hjemme i Faaborg og her skabe dig et godt navn. Du har som sagt heller ikke råd til at ramme hele Fyn med din markedsføring. Og husk, at vi ved opstart af virksomhed skal lave markedsføring på et lille budget. Så brug pengene koncentreret der, hvor det giver mest værdi og mening.

Det gælder som sagt om, at du begrænser dig og prioriterer dine kunder der, hvor du er bedst og har størst muligheder. Du vil opleve, at det bliver nemmere for dig at opnå synlighed, og at dit navn bliver kendt. Når der bliver søgt lokalt på Google efter dine ydelser, vil du kunne være synlig og blive fundet. Forudsat at der er lavet en god lokal SEO på din hjemmeside, naturligvis. Giver det mening.

Opstart af lille virksomhed: Vend dine svage sider til noget positivt

Du skal også prøve at vende dine svage sider om til noget positivt. I det her tilfælde, at du som ny lokal tømrer i Faaborg har svært ved at markedsføre dig effektivt og blive synlig ude på Fyn. Ja faktisk at du ved opstart af din nye virksomhed til at starte med er helt usynlig. Vend det om til, at det, du vil, at det, du brænder for, er at være den lokale tømrer, der altid er klar til ar udføre et godt stykke lokalt arbejde.

Gør det, du er allerbedst bedst til og lad andre om at gøre det andet.  Det er det budskab, du skal formidle i din lokale markedsføring. Fortæl din historie, så den giver værdi for dine kunder og fortæl den, så de husker dig næste gang, de har behov for en lokal tømrer. Nu kender du også din målgruppe, og kan kommunikere meget bedre med dem.

Nystartet virksomhed: Jeg kan nøjes med mindre!

Digital markedsføring er kun noget, de store firmaer gør sig i. Det er dyrt og tidskrævende, og så kan jeg nok leve af mit gode navn og omdømme. Ja den har jeg hørt rigtigt mange gange før, og jeg ved faktisk ikke rigtigt, hvad jeg skal sige til den. Men det er bare facts, at gør du ikke noget, eller gør du det ikke godt, så er der andre der gør det, og så gør du det svært for dig selv.

Konkurrencen er hård derude, også mange gange helt lokalt, og større end for bare 5-10 år siden. Og ulempen ved ikke at gøre det optimalt er, at du helt sikkert går glip af både omsætning og kunder. Er du så heldig at være en af de få, der ikke har brug for at gøre sig selv lidt synlig over for sine kunder. Ja så et stort tillykke herfra.

Opstart af virksomhed

En markedsføringsplan gør dine mål mere realistiske.

Men virkeligheden kan godt være en anden. Mit mål med dette indlæg er at fortælle dig, at din markedsføring ikke behøver at være dyr, kompliceret eller tidskrævende. At der findes løsninger, der er tilpasset små/mellemstore lokale virksomheder, der gerne vil det her. Jeg hjælper på daglig basis mine kunder med at gøre det komplekse enkelt og let forståeligt, eller lærer dem op i at kunne klare det selv. Så kan de bruge deres tid på de andre 999 opgaver, der ligger på deres skrivebord. Men gør dig selv den tjeneste, at få lavet dig en fornuftig marketingplan inden du rigtig går i gang

Skyd ikke gråspurve med kanoner, når du skal markedsføre din nyopstartede virksomhed

Jeg tror, at den største fejl mange laver, er at gøre det for stort og for unuanceret. Man kender ikke sine kunder godt nok og kommer til at bruge alt for mange penge på mennesker, der alligevel aldrig bliver kunder i ens forretning. Hvis man vil lave digital markedsføring på et lille budget, og det vil vi, gælder det om at være uhyggelig præcis med hvem, der er ens potentielle kunder og så gå benhårdt efter dem.

Altså hellere udelukke og indsnævre end at skyde med spredehagl. Kan man den kunst at begrænse sig og gøre det klogt, kan man bygge en markedsføringsplatform op som kan drives for meget små midler. Det gælder bare lige om at vide, hvordan man gør. Her er det, jeg kan hjælpe dig.

Læs også: Sådan får du en effektiv markedsføringsplan

Den mest optimale markedsføring er ikke altid den dyreste.

Når jeg hører virksomhedsejere sige, at de godt kan nøjes, at de ikke har råd, eller at markedsføring ikke er noget for dem, så bliver jeg oprigtigt lidt ked af det. Mange gange er baggrunden, at de allerede har købt f.eks. en halvdårlig hjemmeside alt for dyrt, eller tidligere har brændt fingrene på noget Google Ads (Adwords), der var sat forkert op. Eller er låst på arme og ben i urimeligt lange og uigennemsigtige kontrakter. Og det er ærgerligt, når der er løsninger, der både er billigere og langt bedre for dem.

Det er ikke dyrt at komme godt i gang og få sat din markedsføring rigtigt op fra starten af. Men det kan være dyrt, hvis du ikke gør. Det er langt billigere, end du tror, og det vil være den bedste investering, du kan gøre for din forretning.

iværksætter blog11

Kom rigtigt i gang med din markedsføring?

En god start for rigtig mange små/mindre lokale virksomheder, og her snakker vi nye enkeltmandsvirksomheder, der henvender sig til et lokalt marked:

Start med at få lavet en hjemmeside der er 100% tilpasset dine potentielle lokale kunder. Få søgemaskineoptimeret din hjemmeside sådan, at det er dig, der popper op på side 1 på Google, når dine lokale kunder søger efter dine ydelser. Altså igen hvis du er tømrer i Faaborg, vil du bl.a. gerne findes på søgeord som ”Tømrer i Faaborg”.

Dernæst skal du bruge en Google My Business profil, der er sat godt op.

For det meste skal du også have en Facebook firmaprofil og måske en Facebook annoncekonto.

I rigtigt mange tilfælde vil Google ads (Adwords) også give rigtigt god mening. Her har du virkelig en god mulighed for at få stor synlighed, når dine kunder søger efter dig.

 

Du vil blive overrasket over hvor billigt det kan laves

Så er du allerede godt på vej og kan markedsføre din virksomhed på en billig og effektiv måde. Ja faktisk har jeg kunder, hvor deres eneste markedsføringskanaler er deres hjemmeside og deres Google My Business profil, og de bruger ikke en krone på nogen form for annoncer. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Pointen ligger i at du skal rigtigt fra start med din opsætning. Du må ikke starte forkert. Det vil sige, at din hjemmeside skal være sat ordentligt op, så den giver dig mest mulig værdi. Din hjemmeside er klart dit vigtigste salgsredskab, så her må du ikke gå på kompromis.

Skal jeg hjælpe dig igang med opstart af ny virksomhed.

Det kan som sagt være en stor mundfuld at starte op som iværksætter, og det er nemt nogle gange at gå på kompromis med kvaliteten af din markedsføring. Jeg ønsker for dig, at du er ambitiøs på vegne af din egen forretning. At du går efter den højeste fællesnævner – ikke ud fra pris, men det, der rent faktisk er bedst for dig. At du vælger de rigtige løsninger, der kan være med til, at du kan drive en god forretning.

Er du allerede selvstændig eller skal i gang med at være det, er du altid velkommen til at give mig et kald. Jeg har 14 gode års erfaring med i bagagen i, hvordan man markedsfører sig som en lokal virksomhed i et lokalt marked. Så jeg er helt sikker på at jeg kan være med til at give dig en god start.

Så hvis du giver en kop kaffe, vil jeg give dig en helt gratis og uforpligtende snak omkring din virksomhed, og hvordan du bedst kommer i gang med din markedsføring.

Gode links:

Skat: Læs her 

Iværksætterkursus i Faaborg-Midtfyn: Læs her 

Hjælp til små virksomheder på Sydfyn: Læs her 

Læs også:

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan til små og mellemstore virksomheder. [Trin for trin guide]. En markedsføringsplan er et helt nødvendigt redskab til at få bedre struktur på din virksomheds

Læs mere »

Er du også i tvivl om hvordan du markedsfører dig i en svær tid?

Book en gratis afklarende samtale og hør hvordan jeg kan hjælpe dig med, at komme i kontakt med dine potentielle kunder.