Iværksætter kom godt i gang

Iværksætter Fyn

Iværksætter Hjælp - Start din lokale markedsføring rigtigt op!

Uha, jeg kan huske hvordan det var. Eller hvordan det stadigt er, når der er nye ting, der skal læres eller tages stilling til, og du ikke har en chef eller kollega at spørge til råds. Du har dig selv, Google, YouTube, masser af kaffe og mange sene timer foran din computerskærm. Kender du det, bare en lille smule, at det kan være en lidt uoverskuelig udfordring at skulle starte sin egen virksomhed op. At skulle kaste sig ud som lokal iværksætter på jagt efter det, man drømmer om.

Opstart af virksomhed er lig med 1000 opgaver, du skal have styr på.

Faktisk synes jeg ikke, at det er svært at starte en virksomhed på i Danmark. På mange måder får man som iværksætter stor hjælp til at løse mange forskellige opgaver, så som skat og moms blandt andet. Og er du iværksætter i Faaborg-Midtfyn hvor jeg bor, har du også mulighed for at deltage i et rigtigt godt iværksætter kursus, som jeg klart kan anbefale. Problemet ligger nok mere i, at den samlede mængde af opgaver er meget stor. Derfor ender det mange gange med, at du bliver nød til at prioritere din tid, dine ressourcer og til sidst og ikke mindst din økonomi. Og her ser jeg desværre virksomhedsejere, der nedprioriterer deres markedsføring til fordel for mere livsnødvendige opgaver. Jeg kan godt forstå denne tanke, fordi markedsføring kan være en mærkelig og diffus størrelse, som man egentligt helst er foruden. Men omvendt synes jeg også, at det er en skam, at man starter op på en måde, der gør livet lidt sværere for en selv, på den lange bane. På en måde starter du op med at være lidt bagud på point, inden du overhovedet kommer i gang.

Hjælp til Iværksætter Fyn

Find det du er god til.

Når du starter din virksomhed op og skal ud og erobre den store verden, altså finde dine kunder, er det klogt at stoppe op og lige tænke sig om. Hvad er det præcist, som du er super god til. Hvad er det, der gør dig til noget særligt. Er du tømrer i Faaborg, og du kun er dig selv, er det mange gange klogt at satse på det helt lokale marked i Faaborg, i stedet for at skulle ud og slås med de store ude på Fyn. I hvert fald når vi snakker markedsføring. For det er altid svært og meget dyrt for dig at gå ud og få et godt, og ikke mindst kendt navn ude på Fyn. Her er det nemmere at blive verdensmester hjemme i Faaborg og her skabe dig et godt navn. Du har som sagt heller ikke råd til at ramme hele Fyn med din markedsføring. Og husk, at vi skal lave markedsføring på et lille budget, så brug pengene koncentreret der, hvor det giver mest værdi og mening.

Det gælder som sagt om, at du begrænser dig og prioriterer dine kunder der, hvor du er bedst og har størst muligheder. Du vil opleve, at det bliver nemmere for dig at opnå synlighed, og at dit navn bliver kendt. Når der bliver søgt lokalt på Google efter dine ydelser, vil du kunne være synlig og blive fundet. Forudsat at der er lavet en god lokal SEO på din hjemmeside, naturligvis. Giver det mening.

Vend dine svage sider til noget positivt

Du skal også prøve at vende dine svage sider om til noget positivt. I det her tilfælde, at du som ny lokal tømrer i Faaborg, har svært ved at markedsføre dig effektivt og blive synlig ude på Fyn. Ja faktisk at du til at starte med er helt usynlig. Vend det om til, at det, du vil, at det, du brænder for, er at være den lokale tømrer, der altid er klar til ar udføre et godt stykke lokalt arbejde. Gør det, du er allerbedst bedst til og lad andre om at gøre det andet.  Det er det budskab, du skal formidle i din lokale markedsføring. Fortæl din historie, så den giver værdi for dine kunder og fortæl den, så de husker dig næste gang, de har behov for en lokal tømrer. Nu kender du også din målgruppe, og kan kommunikere meget bedre med dem.

Iværksætter Faaborg-Midtfyn

Jeg kan nøjes med mindre!

Digital markedsføring er kun noget, de store firmaer gør sig i. Det er dyrt og tidskrævende, og så kan jeg nok leve af mit gode navn og omdømme. Ja den har jeg hørt rigtigt mange gange før, og jeg ved faktisk ikke rigtigt, hvad jeg skal sige til den. Men det er bare facts, at gør du ikke noget, eller gør du det ikke godt, så er der andre der gør det, og så gør du det svært for dig selv. Konkurrencen er hård derude, også helt lokalt, og større end for bare 5-10 år siden. Og ulempen ved ikke at gøre det optimalt er, at du helt sikkert går glip af både omsætning og kunder. Er du så heldig at være en af de få, der ikke har brug for at gøre sig selv lidt synlig over for sine kunder. Ja så et stort tillykke herfra.

Den rigtige markedsføring gør dine mål mere realistiske.

Men virkeligheden kan godt være en anden. Mit mål med dette indlæg er at fortælle dig, at din markedsføring ikke behøver at være dyr, kompliceret eller tidskrævende. At der findes løsninger, der er tilpasset små/mellemstore lokale virksomheder, der gerne vil det her. Jeg hjælper mine kunder med at gøre det komplekse enkelt og let forståeligt, eller lærer dem op i at kunne klare det selv. Så kan de bruge deres tid på de andre 999 opgaver, der ligger på deres skrivebord.

Skyd ikke gråspurve med kanoner.

Jeg tror, at den største fejl mange laver, er at gøre det for stort og for unuanceret. Man kender ikke sine kunder godt nok og kommer til at bruge alt for mange penge på mennesker, der alligevel aldrig bliver kunder i ens forretning. Hvis man vil lave digital markedsføring på et lille budget, og det vil vi, gælder det om at være uhyggelig præcis med hvem, der er ens potentielle kunder og så gå benhårdt efter dem. Altså hellere udelukke og indsnævre end at skyde med spredehagl. Kan man den kunst at begrænse sig og gøre det klogt, kan man bygge en markedsføringsplatform op som kan drives for meget små midler. Det gælder bare lige om at vide, hvordan man gør. Her er det, jeg kan hjælpe dig.

Den rigtige løsning er ikke altid den dyreste.

Når jeg hører virksomhedsejere sige, at de godt kan nøjes, at de ikke har råd, eller at markedsføring ikke er noget for dem, så bliver jeg oprigtigt lidt ked af det. Mange gange er baggrunden, at de allerede har købt f.eks. en halvdårlig hjemmeside alt for dyrt, eller tidligere har brændt fingrene på noget Google Ads (Adwords), der var sat forkert op. Eller er låst på arme og ben i urimeligt lange og uigennemsigtige kontrakter. Og det er ærgerligt, når der er løsninger, der både er billigere og langt bedre for dem.

Det er ikke dyrt at komme godt i gang og få sat din markedsføring rigtigt op fra starten af. Men det kan være dyrt, hvis du ikke gør. Det er langt billigere, end du tror, og det vil være den bedste investering, du kan gøre for din forretning.

Iværksætter drømme Fyn

Hvad er en god start for dig som iværksætter?

En god start for rigtig mange små/mindre lokale virksomheder, og her snakker vi nye enkeltmandsvirksomheder, der henvender sig til et lokalt marked:

  • Start med at få lavet en hjemmeside der er 100% tilpasset dine potentielle lokale kunder. Få søgemaskineoptimeret din hjemmeside sådan, at det er dig der popper op på side 1 på Google når dine lokale kunder søger efter dine ydelser. Altså igen hvis du er tømrer i Faaborg, vil du bl.a. gerne findes på søgeord som ”Tømrer i Faaborg”.
  • Dernæst skal du bruge en Google My Business profil der er sat godt op.
  • For det meste skal du også have en Facebook firmaprofil og måske en Facebook annoncekonto.

Så er du allerede godt på vej og kan markedsføre din virksomhed på en billig og effektiv måde. Ja faktisk har jeg kunder, hvor deres eneste markedsføringskanaler er deres hjemmeside og deres Google My Business profil, og de bruger ikke en krone på nogen form for annoncer. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Pointen ligger i at du skal rigtigt fra start med din opsætning. Du må ikke starte forkert. Det vil sige, at din hjemmeside skal være sat ordentligt op, så den giver dig mest mulig værdi. Din hjemmeside er klart dit vigtigste salgsredskab, så her må du ikke gå på kompromis.

Hjælp til dig som iværksætter.

Det kan som sagt være en stor mundfuld at starte op som iværksætter, og det er nemt nogle gange at gå på kompromis med kvaliteten af din markedsføring. Jeg ønsker for dig, at du er ambitiøs på vegne af din egen forretning. At du går efter den højeste fællesnævner – ikke ud fra pris, men det, der rent faktisk er bedst for dig. At du vælger de rigtige løsninger, der kan være med til, at du kan drive en god forretning.

Er du allerede selvstændig eller skal i gang med at være det, er du altid velkommen til at give mig et kald. Jeg har 13 gode års erfaring med i bagagen i, hvordan man markedsfører sig som en lokal virksomhed i et lokalt marked. Så jeg er helt sikker på at jeg kan være med til at give dig en god start.

Så hvis du giver en kop kaffe, vil jeg give dig en helt gratis og uforpligtende snak omkring din virksomhed, og hvordan du bedst kommer i gang med din markedsføring.

Steffen Bohnsen Hjælp til lokal markedsføring Faaborg, Ringe, Broby, Haarby

Om din lokale marketingnørd

Jeg er superpassioneret i alt indenfor lokal markedsføring, og har i 14 år arbejdet med rigtig mange lokale virksomheder. Siden 2018 har jeg arbejdet selvstændig som marketingrådgiver og webdesigner, og har specialiseret mig i lokal markedsføring særligt Google Ads, Facebook, hjemmesider og SEO. Mine kunder er primært virksomheder i Faaborg, Ringe, Haarby og Broby, men dyrker dog hele Fyn som min arbejdsplads.

Seneste indlæg

Book et kaffemøde

Jeg vil at kontakte dig hurtigst muligt