Har du en marketingplan til din virksomhed?

Du har udviklet verdens bedste forretning, og du udlever nu den drøm, du længe har haft om at være selvstændig. Du brænder oprigtigt for din virksomhed, og dine kunder er meget glade for at handle med dig. Men er din omsætning stor nok? Har du nok kunder til, at du kan drive din forretning og leve af dit overskud?

Eller har du det som mange andre selvstændige uden en marketingplan?

Du bruger rigtig mange timer hver dag og tænker, at det nok bare skal arbejdes væk. Dine kunder er jo glade for dig og dine produkter. Det er en kæmpe tilfredsstillelse, at du hver dag får at vide, at hele ideen bag din forretning virker, og den giver værdi for dine kunder. Men du tjener alligevel ikke helt nok til, at det kan gå i længden.

Læs også: Brug et digitalt årshjul i din markedsføringsplan

Marketingplan

Ikke helt styr på Google Og facebook

Du forsøger stadig selv at jonglere rundt med din hjemmeside, Facebook og Google? Det er billigere selv at stå for den del, og hvor svært kan det være. Du gør som alle andre. Du har din egen hjemmeside, og du bruger flittigt Facebook til at poste opslag. Det er bare som om, at Facebook opslagene ikke giver de kunder i butikken, du forventede. Og din hjemmeside genererer slet ikke nok trafik til, at du får besøgende nok i din forretning.

Måske du skal finde dine kunder på andre måder, der virker bedre for dig. Den bedste markedsføring er jo, når dine glade kunder anbefaler dig til deres venner, familie og andre. Det virker også fint, men slet ikke godt nok. Du har stadig alt for få kunder!

Det er ikke holdbart i længden! Du skal have flere kunder, flere solgte varer og større indtjening til dig selv. Hvad er det helt præcist, du har gjort forkert? I 8 ud af 10 tilfælde er det fordi, du ikke fra starten har fået lavet en god plan over din markedsføring. Og selvom man er en mindre lokal virksomhed, er konditionerne de samme, som var du kæmpestor. Uden en god marketingplan får du aldrig overblikket, og din markedsføring bliver ustruktureret, uden sammenhæng og med manglende resultater.

FAQ: Om en marketingplan

En marketingplan er fundamentet i hele din markedsføring. Det er det vigtige forarbejde, du skal gøre, så du får en ide om, hvordan du nemmest kan komme i kontakt med dine potentielle kunder. Den skal give dig en forståelse for det marked, du befinder dig i, sådan at du bedst muligt kan udnytte de muligheder, du har.

En marketingplan skal bl.a. indeholde information om din virksomheds stærke og svage sider og på samme måde for dine konkurrenter. Hvem er helt præcis din målgruppe, og hvilke medier bruger de og hvordan? På baggrund af det kan du lave en rigtig god marketingplan, som du vil kunne bruge i dit fremtidige arbejde.

Derfor har du behov for en god marketingplan

Du kan starte med at stille dig selv det spørgsmål. Er det, du gør i dag, godt nok? Kan du drive din forretning ud fra det, du gør i dag, eller har du behov for mere? Du driver måske en forretning, der ligner lidt den i casen herover. Altså på et kundegrundlag, der er baseret på kunders mund til mund markedsføring, en hjemmeside og 500-1000 følgere på Facebook? Eller noget der ligner lidt?

For nogle er det faktisk nok, og dem er der heldigvis nogle af. Men for rigtigt mange virksomheder er der behov for noget mere. Det var meget lettere for 5 eller 10 år siden, hvor man satte en annonce i avisen, og så havde man kunder i butikken den næste dag. Det kan du også i dag, men det er i dag ikke altid den bedste løsning. Specielt ikke hvis du ønsker, at din markedsføring skal laves på et lille budget.

I dag bygger du selv din digitale platform op, og du sørger selv for, at der skal komme en lind strøm af kunder til din butik. Og det stiller lidt krav til dig for, at det skal lykkes. For konkurrencen er mange gange stor og de forskellige elementer, som f.eks. din hjemmeside, kan være svære at få til spille optimalt. Desværre ser jeg tit virksomheder, som ikke udnytter de muligheder, de vitterligt har, eller ganske enkelt ikke har de kompetencer, der skal til, og derved går glip af oplagte kunder og indtjening. Har du modsat en god marketingplan øger du dine chancer for succes markant.

Men hvad er så løsningen?

Jeg syntes, at din forretning fortjener at blive markedsført på en god måde, så du kan drive den og få de kunder, du fortjener. Og ja, jeg er mega farvet, (fordi jeg brænder for lokal markedsføring) og syntes at god markedsføring burde være en selvfølge for alle virksomheder. Du bruger så meget energi på at bygge din forretning op, og når det er sket, puster du tilfreds ud og glemmer bare en lille smule, hvordan dine kunder skal finde dig. Genkender du lidt scenariet?

Lad mig hjælpe dig lidt med en plan over din markedsføring

Jeg har i 14 år arbejdet med at hjælpe lokale virksomheder med deres markedsføring, og jeg har set rigtig mange eksempler som det her i casen. Det piner mig sku lidt hver gang (undskyld jeg bander), men ved også, at det kan være svært at overskue det hele. I min virksomhed brænder jeg for at hjælpe dig som lokal virksomhedsejer. Det er det, jeg er god til og har specialiseret mig i – altså lokal markedsføring. Fordi jeg syntes, det er super spændende.

Er du ejer af en lille eller mellemstor lokal virksomhed, og er du det mindste i tvivl om det, du gør, er rigtigt, så vil jeg gerne give dig en time af min tid – helt uden beregning. Vi får en helt uforpligtende snak, og jeg vil komme med forslag til, hvordan du kan komme ud over rampen og ud til dine potentielle kunder. Og hvis det er den rigtige løsning for begge parter, kan vi fint lave en aftale, hvor jeg kan hjælpe dig med din markedsføring, og du kan passe det, du brænder mest for – nemlig din forretning.

Læs også:

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan til små og mellemstore virksomheder. [Trin for trin guide]. En markedsføringsplan er et helt nødvendigt redskab til at få bedre struktur på din virksomheds

Læs mere »

Er du også i tvivl om hvordan du markedsfører dig i en svær tid?

Book en gratis afklarende samtale og hør hvordan jeg kan hjælpe dig med, at komme i kontakt med dine potentielle kunder.