Få bedre placeringer på Google med lokal seo.

Lokal seo eller lokal søgemaskineoptimering er en optimering af din hjemmeside, sådan at den er synlig, når der søges lokalt efter dine varer eller ydelser. Her menes primært, når der søges på Google. Vi snakker ikke om Google ads., som er betalte Google annoncer, men de organiske/gratis visninger, der vises i søgeresultaterne på Google. Det er gratis trafik ind på sin hjemmeside og altså tilgang til helt nye potentielle kunder.

Google har på mange måder har overtaget ugeavisens og vejviserens rolle. Google er nutidens ugeavis, der bliver brugt, når der er behov for lokale varer og ydelser. Førhen satte du en annonce i en ugeavis, og på den måde blev du synlig over for dine potentielle kunder. Dine kunder læste hver uge trofast deres ugeavis og forventede at finde de lokale butikker og håndværkere med deres tilbud og ydelser. Eller man søgte i en vejviser (papirudgave), når de havde brug for f.eks. en håndværker.

 

Vær synlig der hvor dine kunder er

Sådan fungerer det ikke helt i dag. For det første bruger du sikkert ikke de trykte medier så meget mere til din annoncering, og derfor kommer du til at mangle den synlighed, du fik her. Grunden til, at du ikke bruger de trykte medier i samme grad, er, at de er under voldsomt pres, og specielt den yngre generation har svært ved at tage papiraviserne til sig.
Lokal seo er dit arbejde på at blive mest muligt synlig i nutidens moderne ugeavis ”Google”. Opgaven er at få dig placeret på forsiden af Google – altså på side 1.

Lokal seo

Derfor er SEO vigtigt for min virksomhed.

Lad, os lave et eksempel. Ole bor i Ringe og skal bruge et firma, der kan levere mad til hans 50års fødselsdag. Nu tænker vi, at du har et firma, der leverer mad ud af huset. Han googler ”Mad ud af huset Fyn” og frem i søgeresultatet kommer de visninger, som Google finder, er mest relevante for Ole. Og her skal din virksomhed gerne komme frem på side 1, for ellers får du højst sandsynligt ikke Ole som din kunde. Selvom du kan lave det allerbedste mad til Ole´s gæster og yde Ole den bedste service, kommer du aldrig i betragtning, da Ole aldrig finder dig.

En gammel og lidt slidt floskel lyder sådan her; Findes du ikke på, Google findes du ikke. Lidt hårdt men alligevel lidt sandt. Og som en lille sjov slutbemærkning, er der pr. april 2020 hver måned 590 søgninger på ”Mad ud af huset Fyn”. Så der er mange kunder derude, du vil gå glip af, hvis din hjemmeside ikke er søgemaskineoptimeret ordentligt.

FAQ: Spørgsmål Om lokal seo.

Det kommer helt an på, hvordan din hjemmeside ser ud. Er din hjemmeside allerede velfungerende, er det nemt for mig at optimere de steder, det er nødvendigt, og dine udgifter bliver derfor små. Hvis der skal laves nye seo-tekster, kommer der udgifter hertil. Men som sagt er det meget individuelt, og det kræver nok en snak og en gennemgang.

Ja, det kan du godt. Men det kræver at du sætter dig ind i tingene, inden du går i gang. Lokal søgemaskineoptimering er et vigtigt element i din markedsføring, og udgifterne er forholdsvin minimale. Så jo, du kan lave noget selv, men i de fleste tilfælde synes jeg ikke, det kan betale sig. Jeg tror også den tid, du vil bruge, vil du kunne bruge bedre ude hos dine kunder.

Som udgangspunkt nej. Seo giver kun mening i de tilfælde, hvor der er en reel søgning efter dine varer eller ydelser. Er du en slagter, sidder dine potentielle kunder ikke og søger efter et halvt kilo hakket oksekød. Men er du slagter og har mad ud af huset, bliver det helt anderledes. For som du kunne læse oppe under ”Derfor er seo vigtigt for min virksomhed”, er der rigtigt mange, der søger efter dette. Men det bliver meget individuelt fra virksomhed til virksomhed.

Seo tekster er de tekster, dine besøgende ser, når de kommer ind på din hjemmeside. Vi kalder dem seo tekster, fordi de er optimeret i forhold til de søgeord, vi gerne vil være synlige med på Google. Udover at give gode placeringer på Google, skal de også være relevante, give læseren værdi og give ham/hende lyst til at bruge tid på teksten. De skal give læseren de svar, der blev søgt efter. Alt sammen noget Google belønner dig for. Og i sidste ende kan du mestre disse ting, er du også kommet meget nærmere en ny kunde, ikke. Modsat er det helt sikkert, at læseren hurtigt forlader din hjemmeside på vej hen til en af dine konkurrenter på jagt på det, han/hun søger efter.

Er din hjemmeside klar til dine lokale kunder?

Viste du, at over 90% af danskerne researcher på nettet, før de fortager sig et køb af en vare eller ydelse. Og lokale søgninger efter lokale varer eller ydelser fører til, at over 70% tager en kontakt til en af de virksomheder, som popper op i søgeresultaterne på Google. 

Viste du også:

  • at 46% af alle søgninger på Google er søgninger efter lokale ydelser
  • at 75% af alle der søger på nettet aldrig kommer længere end til side 1 på Google.

Din hjemmeside er det vigtigste element i din lokale markedsføring og skulle gerne være mere end blot et flot visitkort. Du skal have en hjemmeside, der arbejder for dig 24/7 og sørger for, at du får trafik ind fra de potentielle kunder, der søger lokalt på nettet efter det, du kan tilbyde.

Med lokal SEO finder vi vejen til dine lokale kunder.

Hvordan har din hjemmeside det med Google, når der søges efter dine ydelser eller varer?  For en ting er de helt lokale kunder, der i forvejen kender dig. Dem har du helt styr på. Men hvad med dem, der ikke kender dig, men alligevel er i din målgruppe. Hvordan får du fat i dem?

Her er det, at lokal SEO eller lokal søgemaskineoptimering, bliver din gode ven. Forstil dig, at du er lokal murermester, og der bliver søgt på f.eks. “murer Faaborg”. Hvis du ikke popper op på Google, får du formentligt aldrig denne kunde, og han lærer aldrig dig at kende.

Sådan skaber vi god lokal SEO for din virksomhed.

Find de rigtige søgeord.

Hvad søger dine potentielle kunder efter, når de leder efter dig på Google. Jeg laver en søgeordsanalyse, som vi kan bruge som grundlag for at finde de rigtige søgeord og søgefraser. Søgeord til lokale søgninger vil oftest indeholde bynavne eller steder. F.eks. “blomsterhandler Faaborg” eller “murer Sydfyn”

Jeg sørger for, at dine søgeord er synlige på Google.

For at dine søgeord vil blive vist i søgeresultaterne, kræver det, at de bliver implementeret korrekt på din hjemmeside. Det vil bl.a. sige i dine tekster, overskrifter og alle tekster på dine billeder mv. Det sørger jeg for og holder løbende øje med, at de rangerer højt på de lokale søgninger.

Links til lokal SEO.

Vores udgangspunkt er, at vi skal lave god lokal SEO til små penge. Jeg kan hjælpe dig med at skaffe gode links. Normalt er behovet for indgående links ikke så stor ved lokal markedsføring, men er der behov for indgående links, kan jeg hjælpe dig.

Hastighed.

Det er vigtigt, at du har en hjemmeside, der er optimeret i forhold til hastighed. Google vil helt sikkert straffe dig, hvis du ikke er skarp her.

Kvalitet og relevans.

Meget SEO bliver lavet for at tilfredsstille Google. Men vidste du også, at Google belønner dig, hvis dine besøgende på hjemmesiden har en god oplevelse. At de bruger tid på siden, at de ser flere sidder, at de foretager sig handlinger. Alt det belønner Google dig for og vil sende mere trafik ind, hvis de kan se, at du har godt indhold med kvalitet og relevans.

Din Google My Business profil.

Man kommer ikke uden om Google My Business, når vi snakker lokal SEO og lokal markedsføring. Den er supervigtig (og gratis), og du skal have den sat optimalt op. Brugt korrekt vil den helt sikkert give dig trafik. Du kan også løbende få skaffet dig Google anmeldelser, der er med til at hjælpe dig frem i søgeresultaterne.

Konklusion

Lokal SEO er ikke dyr at få lavet og giver dig rigtig mange fordele. Skal du i gang med opstart af virksomhed eller allerede er i gang. Så er du altid velkommen til at kontakte mig for en snak.

Læs også:

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan til små og mellemstore virksomheder [Trin for trin guide]. En markedsføringsplan er et helt nødvendigt redskab til at få bedre struktur på din virksomheds

Læs mere »