Sådan bliver din målgruppe kunde i din virksomhed på et meget lille budget

- uden at du (næsten ikke) skal røre en finger.

Drømmer du om, at din virksomhed skal have et stabilt flow af nye kunder? Så skal du have styr på din målgruppe/målgrupper og vide, hvordan du mest effektivt og billigst kommer i kontakt med dine potentielle kunder. Men også forstå, hvorfor det nogle gange kan være fornuftigt at få hjælp udefra til at opnå dette mål.

Indholdsfortegnelse

Målgruppeanalyse og personaer giver effektiv digital markedsføring.

Har du det som mange virksomhedsejere og nogle gange ser digital markedsføring som en uoverskuelig størrelse, der kan være svær at komme i gang med. 

En udfordring jeg ofte ser er, at virksomhedsejere går i gang med digitale medier uden et godt nok kendskab til de personer, de rent faktisk gerne vil have som kunder i deres forretning. Altså uden først at have lavet en målgruppeanalyse og have tjek på målgruppens personaer. 

Det betyder, at det bliver svært at få lavet en effektiv markedsføringsindsats. Din Facebook- og Google Ads bliver meget lidt effektiv og dit website vil generere alt for få kundeleads. Og oftest når din indsats ikke er effektiv, bliver den samtidig dyr, og du skal bruge unødige ressourcer og tid, som du langt bedre kunne bruge ude hos dine kunder.

Din målgruppe er mennesker, der har et behov for din forretnings produkter og ydelser og er i stand til at købe disse.

Kom i kontakt med din målgruppe.

Løsningen er, at du får lavet en simpel markedsføringsplan, der jo bl.a. indeholder en beskrivelse af dine potentielle primære og sekundære målgrupper samt målgruppeanalyser og personaer.

Så fortvivl ikke, for det behøver ikke at være så kompliceret. For din markedsføringsindsats, (også din digitale) handler meget forsimplet om, at du skal komme i kontakt med din målgruppe på en god og tillidsskabende måde.

Husk, at når alt kommer til alt, handler digital markedsføring om helt almindelige mennesker, der skal lære dig rigtig godt at kende og ikke kun om uforståelige tekniske marketingudtryk. Kunsten er at lave din perfekte målgruppe, der hverken for bred eller for snæver, men er tilpasset 100% din forretning. 

Din målgruppe skal kort fortalt være de mennesker der har et behov for og er i stand til at købe dit produkt eller din ydelse. Hvis du kan det, vil du opdage, at livet som virksomhedsejer bliver meget nemmere. 

Målgruppeanalyse

FAQ - Spørgsmål om målgrupper.

En målgruppe er en gruppe af mennesker, som du gerne vil henvende dig til. Det er mennesker, der har et behov for din forretnings produkter og ydelser og er i stand til at købe disse. Der sker ofte en segmentering i primære og sekundære målgrupper.

Tag evt. fat i din marketing mand/kvinde og få lavet en god markedsføringsplan. En markedsføringsplan indeholder bl.a. en beskrivelse af det marked, du befinder dig i, beskriver dine stærke og svage sider og aktuelle konkurrenceforhold. Med den viden kan I lave en segmentering af dit marked og dermed finde frem til det segment/segmenter, der skal udgøre dine primære og sekundære målgrupper.

Du kan også lave en segmentering i forhold til B2B og B2C målgrupper.  

Det er som sagt uhyre vigtigt, at du kender din målgruppe og de mennesker, du ønsker, skal handle med dig. Med en målgruppeanalyse forsøger vi at få brugbar viden og information, der kan bruges, når du skal kommunikere med dine målgrupper. En rigtig god ide er også at sætte ansigter på dine kunder i form af personaer.

I Google Analytics kan du finde brugbare data i form af bl.a. geografi, demografi og interesser på de mennesker, der besøger din website. Dog er det vigtigt, at du ikke kun tager udgangspunkt i de besøgende, du har i dag, men også har fokus på de segmenter, du gerne vil have fat i. Altså de mennesker, der ikke er dine kunder i dag. Men Google Analytics giver dig helt klart fantastisk brugbar viden/data.

En målgruppeanalyse kan indeholde:

  • Geografiske data om lande, områder og byer
  • Demografisk data om alder, køn, indkomst og familieforhold
  • Interesser (f.eks. biler, vin, mad, have mv)

Personaer er nøjagtige beskrivelser af personer i dine målgrupper. Prøv at sætte navn på dine personaer samt alder, køn, geografi, bopæl, uddannelse, job, familieforhold, behov, drømme, udfordringer og bekymringer mv. Det betyder, at din markedsføringsindsats kan tilpasses din målgruppeprofil, og du har nemmere ved at kende dine kunder, da du kan møde dem i øjenhøjde.

Hvorfor er det vigtigt for din strategi, at du har personaer? Det skal du, fordi personaer giver dig mulighed for at lave bedre indhold på din website og mere tilpassede annoncer på Google og Facebook. Når du har velbeskrevne personaer, undgår du også, at din marketingindsats foregår i blinde.

Det er vigtigt at forstå, at du ikke kan have alle mennesker med i dine målgrupper. Vælger du en for bred målgruppe, kommer du til at skyde med spredehagl med det resultat, at du ikke rammer nogen særligt præcist. Når du har gjort et godt forarbejde og foretaget en fornuftig segmentering i primære og sekundære målgrupper, så kommer du til at kende dine kunders drømme, behov, udfordringer og bekymringer.

På den måde bliver din markedsføringsindsats mere præcis, og du kan tilpasse indholdet på din website, effektivisere din søgemaskineoptimering og lave meget præcise Google Ads annoncer, når du kender din primære modtager. Du vil også opdage, at din indsats bliver mere værdifuld og højst sandsynligt også billigere. 

Begår du disse 5 målgruppe-fejl, som hver dag kan koste dig ordre?

Hvad koster det din virksomhed ikke at være synlig over for dine potentielle kunder, og udnytter du det potentiale, din målgruppe har? Konsekvensen er, at du I værste fald hver dag går glip af gode ordrer og går glip af kunder og omsætning, hvis du ikke markedsfører dig effektivt og fornuftigt over for dem.

Typiske fejl jeg ofte ser:

  1. Du markedsfører dig kun over for de mennesker, du allerede har som kunder i din forretning. Dermed taber du alle dem, der ikke kender dig, men er i din målgruppe og har et behov for dine produkter og ydelser.
  2. Du er ikke synlig på Google, når der søges efter dine produkter eller ydelser. Det betyder, at ordren helt sikkert lander hos en af dine konkurrenter. Måden, du kan løse det på, er f.eks. med Google Ads eller ved søgemaskineoptimering af din website.
  3. Du markedsfører dig på de forkerte medier. Når du har lavet en god målgruppeanalyse med personaer, ved du, hvilke medier du skal bruge for at komme i kontakt med de mennesker, der er i din målgruppe. På den måde undgår du at bruge penge på medier, der ikke giver dig værdi.
  4. Du markedsfører dig over for en for bred målgruppe. Det betyder, at du rammer for bredt og derfor ikke rammer nogen personer effektivt i dit marked.
  5. Din hjemmeside er ikke tilpasset til din målgruppe med det resultat, at du ikke får nok henvendelser/leads.

Få 4 målgruppe-tips der virker.

Mange gange er det små indsatser der kan gøre den store forskel.

  1. Du skal huske, at det handler om mennesker, og du skal kende dine kunders behov, udfordringer og bekymringer. Når du gør det, kan du lave dit content/indhold til din website, nyhedsbrev, blog, annoncer mv. ud fra denne nyttige viden.
  2. Du skal være maximalt tilstedeværende og synlig over for din målgruppe og de mennesker (personaer), der er dine potentielle kunder. Det vil give dig en klar fordel, og du vil ofte være et skridt foran dine konkurrenter.
  3. Du skal lave en præcis målgruppeanalyse og skræddersy din markedsføring efter den. Sådan vælger du nemmest de rigtige medier, og sådan får du optimal udbytte af din markedsføring med mulighed for flere konverteringer og leads.
  4. Du skal vælge dit marketingbureau eller freelancer med omhu. Det er ikke alle, der går i dybden med, hvem dine potentielle kunder faktisk er. Mange gange vil de spørge ind til dem, men vil tage udgangspunkt i det, du fortæller dem. Det er altid en god ide at få en professionel til at kigge på din målgruppe, sådan at den bliver tilpasset 100%. På den måde bliver din markedsføring meget mere præcis, værdifuld og med bedre resultater.
Primær målgruppe

4 sikre genveje til at komme i kontakt med din målgruppe på et lille budget.

Der er mange måder, hvorpå du kan komme i kontakt med din målgruppe og dermed begynde at skabe bedre resultater for din virksomhed. I langt de fleste tilfælde vil det kunne gøres til priser, hvor alle kan være med. Ofte oplever jeg, at mange tror, at en effektiv hjemmeside, Google Ads og Facebook Ads er meget dyre løsninger, som ikke passer ind i et lille marketingbudget. Sådan hænger tingene ikke sammen. 

Følgende indsatser kan alle med fordel tænkes ind i din marketingstrategi. De er alle er supereffektive og kan laves på et budget, som passer til de fleste:

  1. Google Ads vil i langt de fleste tilfælde være en rigtig god løsning og noget, du med fordel kan tænke ind i din strategi. Om du er tømrer, murer, maler, elektriker, sælger mad ud af huset eller? Ja, så er det helt sikkert, at der sidder mange mennesker i dit nærområde og søger efter dig.
  2. Facebook Ads er et af de mest anvendte digitale medier i dag. 4 ud af 5 voksne danskere er på Facebook, så muligheden for, at din målgruppe befinder sig her, er rigtig stor. Det er ingen hemmelighed, at bl.a. Facebook retarketing og lookalike målgrupper er yderst effektive og kan laves på små budgetter.
  3. Søgemaskineoptimering er meget relevant, når vi snakker både landsdækkende- og lokal markedsføring. Din hjemmeside skal være synlig på de søgeord, der er vigtige for dig. Det vil derfor altid være en god ide at få lavet en søgeordsanalyse, sådan at du ved, hvilke søgeord dine kunder bruger.
  4. Din website har en vigtig funktion, og det er at få den trafik, der kommer ind på din hjemmeside, konverteret om til kunder. Det vil sige at den betalte trafik fra f.eks. Facebook og Google Ads og dit arbejde med søgemaskineoptimering bliver lavet om til gode varme leads.

Kan selv eller få hjælp af en professionel?

Digital marketing er ikke altid nemt, og jeg ser tit, at det kan være svært at lave gode resultater, når man gør det til et “gør det selv” projekt. 

Derfor skal du tage følgende med i dine overvejelser:

  • Har du et behov for markedsføring eller kan du nøjes med “mund til mund” markedsføring, en hjemmelavet hjemmeside og Facebook? Er dit behov meget lille, kan du markedsføre dig på et budget, der er næsten svarer til driften af din hjemmeside.
  • Er din virksomhed afhængig af et stabilt flow af nye kundeemner?
  • Hvad vil det betyde at få kontakt med flere kunder?
  • Har du selv de rette kompetencer?
  • Har du selv tiden til en god markedsføringsindsats?

At få Google Ads til at virke optimalt og en website til at generere leads er noget, der kræver en viden og indsigt i, hvordan tingene fungerer. Desværre betyder det, at du tit kan få meget dyre klik, leads, ringe resultater og et alt for stort tidsforbrug, hvis du selv udfører arbejdet.

Derfor er det mange gange fornuftigt at få professionel hjælp. Det vil ganske enkelt ikke være seriøst af mig at sige, at du altid selv kan gå ud og lave det hele selv.

Hvordan markedsfører man sin virksomhed med et årligt markedsføringsbudget på under kr. 25.000,-

Tro det eller ej, så behøver det ikke være dyrt, når du skal i gang med at markedsføre din virksomhed på de digitale medier. Hvis du gør det rigtigt, og her mener jeg får lavet det professionelt af et bureau eller en freelance marketingkonsulent som mig, kan du få en effektiv digital markedsføring for kr. 2.000-3.000,- pr. måned inkl. annoncebudget og professionel hjælp.

Hvor stort dit annoncebudget bliver på Facebook eller Google Ads kommer meget an på dit faktiske behov og bl.a. konkurrencen i din branche. Så annonceudgifterne kan variere, og det kræver en individuel snak med dig.

Når du skal ud at vælge en samarbejdspartner så er det vigtigt, at du vælger en, der sætter sig grundigt ind i din forretning. Det vil sige hjælper dig med at definere din målgruppe, dine konkurrenter, og gerne har et godt kendskab til det marked, du opererer i.

Sidst men ikke mindst, at din samarbejdspartner tager ansvaret for din markedsføring, sådan at du ikke skal bruge unødige ressourcer og tid, men i stedet trygt kan bruge tiden ude hos dine kunder.

Har du brug for hjælp til at komme i kontakt med din målgruppe, er du altid velkommen til at give mig et kald. Jeg kan hjælpe dig og give dig gode forudsætninger for, at din virksomhed får succes med digital marketing.

Læs også:

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan til små og mellemstore virksomheder. [Trin for trin guide]. En markedsføringsplan er et helt nødvendigt redskab til at få bedre struktur på din virksomheds

Læs mere »

Er du også i tvivl om hvordan du markedsfører dig i en svær tid?

Book en gratis afklarende samtale og hør hvordan jeg kan hjælpe dig med, at komme i kontakt med dine potentielle kunder.