Fra hvidt bælte til ninja i lokal digital markedsføring

Jeg hjælper dig hele vejen.

Hvem er dine kunder?

Det er vigtigt at du kender din målgruppe/persona, så du helt præcist ved, hvem du skal målrette din digitale markedsføring hen i mod. Lav din målgruppe ud fra bl.a. geografi, demografi (alder, køn, stilling og indkomst mv.) og interesser. 

Specielt når du er en mindre lokal virksomhed med et lille/mindre budget, er en meget præcis defineret målgruppe utrolig vigtig. Derfor skal du  kun købe markedsføring, der rent faktisk rammer de mennesker der kan blive kunder i din butik. 

Hvis du ikke er skarp her, kan din markedsføring blive alt for dyr og med manglende resultater.

Hvad gør dig til noget specielt?

Med det mener jeg, at du skal fortælle, hvorfor en potentiel kunde skal handle hos dig frem for hos dine konkurrenter. Har du et bedre produkt, en bedre service eller noget andet? Hvordan dækker du kundens behov bedre end dine konkurrenter gør. Vi kalder dem dine USPér (Unique Selling Propositions)

Du kender dem allerbedst selv, og du bruger dem nok allerede i din hverdag, i din kontakt med nye potentielle kunder.  Når du markedsfører dig over for personer der ikke kender dig endnu, er det super vigtigt, at du kan fortælle dem hvad der er dine USPér. 

Og nej, det er ikke en USP at du har åbent på onsdag. Det har dine konkurrenter også. 

Hvad vil du gerne opnå?

Når jeg stiller en kunde det spørgsmål får jeg næsten altid det samme svar. Kunden vil have større omsætning og flere kunder. Fantastiske mål og når du  når dertil er alle jo glade.

Men for at komme dertil må du sætte dig nogle mindre delmål, og du bliver nødt til at kende rejsen kunden er på, fra uvidende forbruger til trofast kunde i din butik.. 

Så mål for  f.eks. dine Facebook annoncer kunne være trafik ind på din hjemmeside, tilmeldinger til dit nyhedsbrev eller større kundeloyalitet mv. Altså små delmål der i sidste ende skal være med til, at du når dine overordnede mål.

Danskernes adfærd på nettet

1 min
På Sociale Medier

Viste du at danskerne + 30 år i gennemsnit bruger 23 min. på sociale medier hver dag. I aldersklassen 15-29 år er forbruget 60 min. 

1 %
Søger på nettet

Viste du at 98% af danskerne researcher på nettet før de foretager sig et køb.

1 %
Bruger google

Google er den søgemaskine danskerne bruger allermest. Hele 95% af alle søgninger finder sted på Google.

Kunderejsen

Fra uvidende forbruger til trofast kunde

Nu kender du din målgruppe/persona. Du ved hvad det er der gør, at denne potentielle kunde skal handle lige netop med dig. Og du kender dine mål for din markedsføring. Så nu skal vi til, at være lidt mere konkrete. Vi skal til at sammensætte din helt perfekte digitale markedsføring og finde ud af hvilke medier/platforme du skal bruge for at opnå dine mål.

Når vi snakker kunderejse eller købsrejse, er det fordi, at kunden skal påvirkes forskelligt, alt efter hvor på rejsen han befinder sig. Lidt firkantet kan man dele din markedsføring på i 4 step: Branding (du får nye kunder), søgefasen (der søges efter dine ydelser), konvertering (kunden køber dine produkter) og vedligehold (kunden bliver trofast kunde). 

Mit udgangspunkt er, at vi skal lave markedsføring til dig på et lille/mindre budget, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Derfor har jeg valgt, udelukkende at bruge digitale medier, da du her kan komme meget langt for små penge. Har du et større budget, kan vi begynde at snakke andre platforme som annoncer i ugeaviser og radiospot mv.

Step1

Den uvidende.

I denne fase kender den potentielle kunde dig nødvendigvis ikke. Det er her at du skal brande dig selv og skabe kendskab, så forbrugeren får vækket nogle behov, for det eller de produkter/servicer du tilbyder. Det er her, det er utroligt vigtigt, at du kender din målgruppe, da man nemt ellers kommer til at skyde med spredehagl, med det resultat, at din branding bliver dyr og ikke nødvendigvis giver gode resultater. Typisk vil det være en fordel, at sprede din branding ud på flere platforme. Men det kommer også an på dit budget.

Digital markedsføring Broby

Valg af medier til branding

Med Facebook annoncer har du mulighed for at komme i kontakt med en masse af dine potentielle kunder. Du har mulighed for meget præcist at definere din målgruppe, ud fra bl.a. geografi, alder køn, stilling og interesser. Dine mål her kunne bl.a. være trafik ind på din hjemmeside eller bare, at du skal være “top of mind” næste gang kunden har brug for din ydelse. Altså at næste gang kunden går på Google for at søge efter en ydelse, kender han dig allerede.

Step 2

Den søgende.

Nu er din kommende kunde kommet dertil, hvor han er begyndt at søge efter det du kan tilbyde. Han søger f.eks. “Tømrer Broby” på Google og leder efter løsninger der dækker hans behov. Du skal være der, og være super skarp. Du skal kende dine USPér og vide helt præcis hvorfor han skal handle med dig. 

Digital markedsføring Ringe

Valg af medier til søgefasen

Google Ads eller Google Adwords som det hed tidligere er oplagt her. Du betaler Google for at være synlig når der søges efter dig. Har du f.eks. et tømrerfirma i Nr. Broby og der bliver søgt “Tømrer broby”, så vil du poppe frem i søgeresultatet. Naturligvis hvis du har gjort det rigtigt.

Google My Business er en gratis ydelse som Google tilbyder dig, og som er med til at skabe ekstra synlighed for din virksomhed. Noget alle lokale virksomheder skal have. Og så er den som sagt gratis og det er vi jo glade for.

Nu er vi ovre på din hjemmeside og snakke SEO, eller som det også hedder søgemaskineoptimering. Har du været dygtig her, og kan tilbyde den søgende noget relevant indhold, kan du få en masse GRATIS trafik ind på din hjemmeside. Men Google skal kunne finde ud af, at det er relevant og det skal vi hjælpe Google med.

Step 3

Den købende.

Din kunde er klar til at købe eller lave en konvertering. Vær klar over at det   nødvendigvis ikke behøver, at være et køb af en fysisk vare på en webshop eller butik. Det kan f.eks. også være en være konvertering på din hjemmeside, hvor kunden udfylder en kontaktformular eller ganske enkelt ringer direkte til dig.

Det er vigtigt her, at kende dine mål og vide helt præcist hvad du vil opnå. Du skal gøre det nemt for kunden, at gennemføre købet eller konverteringen. 

Digital markedsføring Haarby

Valg af medier til salg og konvertering

Tidligere brugte du Facebook annoncer til at brande din virksomhed med. Med Facebook lead annoncer kan du direkte på Facebook,  opsamle  konverteringer i form af bl.a. tilmelding til dit nyhedsbrev og kontakt leads mv. 

Derudover er der mange andre muligheder på Facebook som kan være relevant her. 

Du kender dine mål og ved hvad du vil have kunden til at foretage sig af handlinger på din hjemmeside. Du vil gerne have at kunden foretager et køb på din webshop eller f.eks. tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det hedder lidt nørdet at du skal konverterings optimere din hjemmeside. På normalt sprog kan man sige, at det skal være nemt for kunden, at finde frem til den konvertering, du gerne vil have ham til at foretage.

Step 4

Den trofaste.

Det er nu det bliver rigtigt sjovt og det er her, at du kan lave rigtigt meget digital markedsføring for små penge. Du kan bruge dit organiske Facebook (GRATIS) til at sende relevant indhold ud til dine følgere og få dem til at interagere med dig, så dine opslag når endnu længere ud. Du kan sende nyhedsbreve ud (GRATIS) og få dine kunder til at komme tilbage. Du kan bruge din hjemmeside  (NÆSTEN GRATIS) som en base til inspiration for dine trofaste kunder.

De kunder der har besøgt din hjemmeside, kan du markedsføre dig overfor med Facebook retarketing (KOSTER LIDT) men er super relevant.

MEN DU MÅ IKKE GLEMME STEP 1-3. Du skal altid bruge lidt herfra, til at kunne udbygge din trofaste kundeskare. For tit ser jeg virksomheder kun bruge dele af step 4 og dermed markedsfører sig over for en alt for lille gruppe af personer.

Digital markedsføring Faaborg Midtfyn

Valg af medier til vedligehold og gensalg

Til dig der har en forretning er nyhedsbreve en oplagt mulighed, som jeg helt klart synes, at du skal bruge. Fordelen er at det er helt gratis og du selv 100% kan forme indholdet som du sender ud. Udfordringen ligger i at opbygge en fornuftig mailliste og så er der lidt i forhold til GDPR (persondataforordningen) du skal have styr på. Men det kan jeg hjælpe dig med begge dele. 

Nu snakker vi super relevant Facebook annoncering. Målgruppen kan være personer der har besøgt din hjemmeside indenfor en given periode. Altså personer der allerede har vist interesse for din virksomhed, og måske allerede er kunde hos dig. Når vi har været dygtige til vores branding (step1), får vi også personer ind på hjemmesiden herfra, og disse personer får også disse Facebook annoncer.

Det her kender vi alle, og har brugt det i rigtig mange år. Næsten alle virksomheder har en Facebookside og bruger den flittigt. Dog er det blevet lidt mere besværligt at opnå samme gode resultater som tidligere, da Facebook hele tiden laver om på deres algoritmer. Men for dig som lokal virksomhed er det stadig  meget oplagt – du skal bare lige vide hvordan det virker, så du får mest ud af dine opslag.

Din hjemmeside skal fortsat være dit udstillingsvindue også over for dine trofaste kunder. De besøger din hjemmeside for at se dine nyheder, eller de kommer fra et link på dit Facebook opslag eller dit nyhedsbrev. Din hjemmeside skal være det sted, hvor man hele tiden er opdateret på, hvad der rører sig i din virksomhed.  Derfor er det også vigtigt, at du selv har muligheden for nemt at lægge nyt materiale ind.

Hvor stort skal dit markedsføringsbudget være?

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Som en tommelfingerregel bruger de fleste danske virksomheder fra ca. 2-10% af deres omsætning på markedsføring. Jeg syntes, at det kommer meget an på hvilken virksomhed du er. Hvor ligger du geografisk og hvor nemt er det, at få kunder i din butik. Der kan også være forskel på konkurrencen i de forskellige brancher, der gør udslag i hvor meget behov man har for markedsføring. Men det er en snak vi tager.

Men vigtigst – de penge du bruger skal bruges rigtigt.