Helhedsorienteret lokal markedsføring

Helhedsorienteret lokal markedsføring

Helhedsorienteret lokal markedsføring og lidt om kejserens nye klæder.

Helhedsorienteret lokal markedsføring – hold da fast et langt ord, og hvad betyder det egentligt? Jeg vil forsøge at komme med mit bud her. I min nørdede tilgang betyder det, at der tages udgangspunkt i helheden. Med helhedsorienteret markedsføring kommer din markedsføring ikke kun til at bestå af en masse små elementer, men kommer til at stå som en helhed. En samlet helhed. Din Facebook, din hjemmeside, din Google Ads, din søgemaskineoptimering, din printannoncering og dine e-mails skal hænge sammen og ikke bare være ting, der svæver rundt hver for sig selv og prøver at gøre det godt.

Jeg kan bryde det endnu længere ned. Forestil dig, at du hyrer et bureau til at lave din nye hjemmeside. Altså nogle, der må kunne lave den flotteste og mest lækre hjemmeside, du kan tænke dig. Fedt tænker du. Og resultatet bliver da også rimeligt flot. Men, men ….  Inden de skal i gang med din hjemmeside, beder de dig om at sende tekster, dit logo og billeder. Du får skrevet nogle tekster og sender det hele afsted. Og bang 4 arbejdsdage efter er du den lykkelige ejer af en ny hjemmeside. Den har været dyr, men det er jo også et stort og anerkendt bureau, og kvalitet koster jo penge, ikke.

Og her springer kæden af.

Du tror, at du har købt en super velfungerende hjemmeside. Men det har du nødvendigvis ikke. For at en hjemmeside skal fungere, skal helheden fungere. Det er ikke nok med, at det grafiske udtryk er pænt. Designet er blot et element, der sammen med bl.a. søgemaskineoptimering og konverteringsoptimering (flere fremmedord) samlet set skaber en hjemmeside. Og her springer nogle hjemmesideudbydere simpelt hen over, hvor gæret er lavest. Nok fordi det er arbejdskrævende, men også fordi du som køber har svært ved at vurdere det arbejde, der ligger her.

For at en hjemmeside skal virke, skal den kunne findes på Google. For at den kan det, skal der skrives gode tekster, der er optimeret med de rigtige søgeord osv., så Google kan sende relevant trafik ind på din hjemmeside. Og her halter det gevaldigt for nogle. Og som i tilfældet her lader de dig som kunde selv skrive dine tekster. Hvor meget forstand har du på søgemaskineoptimering? Det er ikke meget, vel? Men lad os stoppe den her, da søgemaskineoptimering er noget nørdet noget og er meget lidt sexet, men noget der skal være sat op og optimeret. Det er ikke til diskussion.  Men jeg kan da godt forstå, at du som køber hellere vil have lækkert design. Men hvad nytter det, hvis det lækre design ikke kan findes af nogen. Giver det mening.

Helhedsorienteret lokal markedsføring Fyn

Vores branche er fyldt med fremmedord, ingen forstår, og brugt forkert kommer det hurtigt til at virke som kejserens nye klæder. Det lyder godt, men du aner ikke, hvad du får, og om du får det, du tror, du får.

Noget vi 100% kan stå inde for

Der, jeg gerne vil hen, er, at vi som udbyder af rådgivning, support og hjælp inden for digital markedsføring har et stort ansvar for, at det vi sælger, er kvalitet og noget, vi 100% kan stå indenfor. At det, vi sender videre til dig, er lavet så optimalt som muligt, og at du som kunde altid burde kunne have den tryghed, at vores arbejde er udført korrekt. Så vil det brodne kar sige, at kunden jo ikke har betalt for en søgemaskineoptimering eller for en tekstforfatter. Nej det kan godt være, men det retfærdiggør ikke, at der bliver sendt noget ”lort” ud. Vores branche er fyldt med fremmedord, ingen forstår, og brugt forkert kommer det hurtigt til at virke som kejserens nye klæder. Det lyder godt, men du aner ikke, hvad du får, og om du får det, du tror, du får. Og mange gange, når du køber ydelser inden for markedsføring, glemmer sælgeren helheden og sælger løsninger, der udadtil ser fine ud, men indadtil ikke har den store værdi for dig som kunde.

Den komplekse digitale markedsføring

Men det er også det, der gør din digitale markedsføring kompleks. For det er mange små ting, der udgør helheden. Der er mange ting, du skal have styr på. Og er der bare enkelte elementer, der ikke virker optimalt, ødelægger det helheden, og det samlede resultat af din markedsføring forringes. Når en kunde spørger mig, om jeg f.eks. kan tage mig af deres Google Ads eller Facebook annoncering, får de måske ikke altid det svar, de lige forventer. Det kan jeg naturligvis godt, hvis det giver god mening og der er styr på helheden altså de elementer, der skal spille sammen, for at resultatet bliver godt. Men det giver ingen mening, at sende en masse trafik ind på en hjemmeside via Facebookannoncer, hvis siden ikke virker, som den skal. Det er  ofte spild af penge. Men mange gange giver det mere mening og værdi, hvis du som kunde får styr på helheden, da det hele jo hænger sammen. Din værdi på Google Ads bliver aldrig særlig stor, hvis du har en dårlig hjemmeside, og det samme gælder for Facebook. Sådan er det bare. Det andet bliver mange gange bare halve løsninger, som kun giver værdi til den sælger, der har solgt dig løsningen.

En velfungerende helhed

Min fineste opgave er at få hele din markedsføring til at hænge sammen. At samle den til en velfungerende helhed. Du skal have den tryghed, at det, jeg laver for dig, er lavet ud fra, hvad jeg synes er absolut bedst for dig og din virksomhed. Ikke nødvendigvis det, der er nemmest og mindst tidskrævende for mig. Og jeg har det sådan, at det altid vil være mit ansvar, at det, vi laver sammen, er godt, da det er mig, der er din rådgiver inden for markedsføring. Det er aldrig dig som kunde. Det skal ikke bare være løsninger, som ser fine ud på overfladen.

Det skal være helhedsorienteret lokal markedsføring.

Er du interesseret i at høre mere om helhedsorienteret lokal markedsføring, så book et gratis kaffemøde.

Steffen Bohnsen Hjælp til lokal markedsføring Faaborg, Ringe, Broby, Haarby

Om din lokale marketingnørd

Jeg er superpassioneret i alt indenfor lokal markedsføring, og har i 14 år arbejdet med rigtig mange lokale virksomheder. Siden 2018 har jeg arbejdet selvstændig som marketingrådgiver og webdesigner, og har specialiseret mig i lokal markedsføring særligt Google Ads, Facebook, hjemmesider og SEO. Mine kunder er primært virksomheder i Faaborg, Ringe, Haarby og Broby, men dyrker dog hele Fyn som min arbejdsplads.

Seneste indlæg

Book et kaffemøde

Jeg vil at kontakte dig hurtigst muligt