Markedsføringsstrategi

Du kan med fordel bruge helhedsorienteret markedsføring i din markedsføringsstrategi.

Hvad betyder helhedsorienteret markedsføring, og hvad kan du bruge det til i dit daglige arbejde? I dette blogindlæg vil jeg komme med mine bud og også komme med eksempler på, hvorfor det er vigtigt, at du hele tiden tænker i helheder, når du skal lave din egen markedsføringsstrategi.

Som ordet antyder betyder helhedsorienteret markedsføring, at der tages udgangspunkt i helheden. Det er vigtigt, at din markedsføring ikke kun består af en masse små elementer, men kommer til at stå som en helhed. En samlet helhed. Din Facebook, din hjemmeside, din Google Ads, din søgemaskineoptimering og dine e-mails skal hænge sammen og ikke bare være ting, der svæver rundt hver for sig selv og prøver at gøre det godt.

Det vigtigste element er helt klart din hjemmeside. Er den godt optimeret i forhold til brugervenlighed og konverteringer, vil det påvirke hele din markedsføring positivt. Optimere du her, vil du kunne få positive resultater med bl.a. din Google Ads, som er meget afhængig af at have brugervenlige landingssider at sende trafik ind på. Og ofte er det små ting, du kan gøre for at forbedre den samlede helhed.

Læs også: Sådan laver du en god markedsføringsplan

Markedsføringsstrategi

Når din nye hjemmeside ikke samler helheden!

Forestil dig, at du hyrer et webbureau til at lave din nye hjemmeside. Altså nogle, der må kunne lave den flotteste og mest lækre hjemmeside, du kan tænke dig. Fedt tænker du. Og resultatet bliver da også rigtigt flot. Men, men ….  Inden de skal i gang med din hjemmeside, beder de dig om at sende tekster, dit logo og billeder. Du får skrevet nogle tekster og sender det hele afsted. Og bang 7 arbejdsdage efter er du den lykkelige ejer af en ny flot hjemmeside. Den har været dyr, men det er jo også et stort og anerkendt bureau, og kvalitet koster jo penge, ikke.

Du tror, at du har købt en super velfungerende hjemmeside. Men det har du nødvendigvis ikke. For at en hjemmeside skal fungere, skal helheden fungere. Det er ikke nok med, at det grafiske udtryg er pænt. Designet er blot et element, der sammen med bl.a. brugervenlighed, søgemaskineoptimering og konverteringsoptimering (flere fremmedord) samlet set skaber en hjemmeside.

Din webdesigner må ikke springe over hvor gæret er lavest

Nogle hjemmesideudbydere springer simpelt hen over, hvor gæret er lavest. Nok fordi det er arbejdskrævende, men også fordi du som køber har svært ved at vurdere det arbejde, der ligger her. For at en hjemmeside skal virke, skal den kunne findes på Google. For at den kan det, skal der skrives gode tekster, der er optimeret med de rigtige søgeord osv., så Google kan sende relevant trafik ind på din hjemmeside. Og her halter det gevaldigt for nogle.

Og som i tilfældet her lader de dig som kunde selv skrive dine tekster. Hvor meget forstand har du på søgemaskineoptimering? Det er ikke meget, vel? Men lad os stoppe den her, da søgemaskineoptimering er noget nørdet noget. Men det er noget, der skal være sat op og optimeret, det er ikke til diskussion. En helt anden ting er, at din Google Ads og Facebook vil have meget svært ved at give dig gode resultater med en hjemmeside, der ikke er optimeret, som beskrevet ovenfor.

Men jeg kan da godt forstå, at du som køber, hellere vil have lækkert design. Men hvad nytter det, hvis det lækre design ikke kan findes af nogen. Giver det mening.

Din webdesigner skal tænke på helheden i din markedsføringsstrategi.

Men det er også det, der gør din digitale markedsføring kompleks og svær at overskue. For det er mange små ting, der udgør helheden. Der er mange ting, du skal have styr på. Og er der bare enkelte elementer, der ikke virker optimalt, ødelægger det helheden, og det samlede resultat af din markedsføring forringes.

Når en kunde spørger mig, om jeg f.eks. kan tage mig af deres Google Ads eller Facebook annoncering, får de måske ikke altid det svar, de lige forventer. Det kan jeg naturligvis godt, men mange gange giver det mere mening og værdi for kunden, hvis jeg tager mig af helheden først, da det hele skal hænge sammen. Din værdi på Google Ads bliver aldrig særlig stor, hvis du har en dårlig optimeret hjemmeside, og det samme gælder for Facebook. Sådan er det bare. Det andet bliver mange gange halve og dårlige løsninger, som kun giver værdi til den sælger, der har solgt dig løsningen.

Digital markedsføring er en kompleks størrelse.

Men det er også det, der gør din digitale markedsføring kompleks og svær at overskue. For det er mange små ting, der udgør helheden. Der er mange ting, du skal have styr på. Og er der bare enkelte elementer, der ikke virker optimalt, ødelægger det helheden, og det samlede resultat af din markedsføring forringes.

Når en kunde spørger mig, om jeg f.eks. kan tage mig af deres Google Ads eller Facebook annoncering, får de måske ikke altid det svar, de lige forventer. Det kan jeg naturligvis godt, men mange gange giver det mere mening og værdi for kunden, hvis jeg tager mig af helheden først, da det hele skal hænge sammen. Din værdi på Google Ads bliver aldrig særlig stor, hvis du har en dårlig optimeret hjemmeside, og det samme gælder for Facebook. Sådan er det bare. Det andet bliver mange gange halve og dårlige løsninger, som kun giver værdi til den sælger, der har solgt dig løsningen.

Lad os samarbejde og få helheden tilbage i din marketingstrategi.

Min fineste opgave er at få hele din markedsføring til at hænge sammen. At samle din markedsføringsstrategi til en velfungerende helhed. Du skal have tryghed for, at det, jeg laver for dig, er det absolut bedste for dig og din virksomhed. Ikke nødvendigvis det der er nemmest og mindst tidskrævende for mig. Jeg har det sådan, at det altid vil være mit ansvar, at det, vi laver sammen, er godt, da det er mig, der er din rådgiver. Det er aldrig dig som kunde. Det skal ikke bare være løsninger, som ser fine ud på overfladen.

Det skal være helhedsorienteret lokal markedsføring.

Læs også:

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan

Markedsføringsplan til små og mellemstore virksomheder. [Trin for trin guide]. En markedsføringsplan er et helt nødvendigt redskab til at få bedre struktur på din virksomheds

Læs mere »

Er du også i tvivl om hvordan du markedsfører dig i en svær tid?

Book en gratis afklarende samtale og hør hvordan jeg kan hjælpe dig med, at komme i kontakt med dine potentielle kunder.